OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Myndigheten för yrkeshögskolans huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens. Vi ansvarar också för eftergymnasiala konst- och kulturutbildningar samt tolkutbildningar inom folkbildningen. Vi främjar och samordnar även valideringsfrågor samt är nationell samordningspunkt för det europeiska kvalifikationsramverket (EQF).
Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna. Myndigheten utövar tillsyn och hanterar klagomål på de utbildningar som ligger inom vårt ansvarsområde. Vi granskar även utbildningarnas kvalitet, framställer statistik och följer upp utbildningars resultat.
Myndigheten för yrkeshögskolan har ca 140 medarbetare fördelat på nio enheter med huvudkontor i Västerås och ett kontor Hässleholm.
Organisatorisk placering
Du kommer att arbeta på enheten för planering och uppföljning som idag består av 18 medarbetare. Enheten har ansvaret för myndighetens arbete med verksamhets- och ekonomistyrning. Det innebär bland annat att leda och stödja arbetet med planering och uppföljning samt ekonomisk hantering och utbetalning av statsbidrag.
Arbetsinnehåll
Det är idag fem medarbetare som arbetar i myndighetens ekonomifunktion. Funktionens ansvar för myndighetens ekonomistyrning innefattar exempelvis budgetering, prognoser, rapportering till departementet, löpande uppföljning samt rekvisitionshantering. Ekonomistyrningen avser både förvaltningsanslag och hanteringen av statsbidrag.
I denna roll kommer du att ha ansvar för den ekonomiska hanteringen av myndighetens externfinansierade projekt samtidigt som du hanterar myndighetens ekonomifrågor ur ett brett perspektiv och av varierande karaktär. Du deltar även med ekonomiskt perspektiv i de utvecklingsarbeten som myndigheten arbetar med.
Krav på utbildning och erfarenhet
• Minst treårig utbildning från universitet/högskola inom ekonomi (minst SeQF-nivå 6)
• Erfarenhet av kvalificerat ekonomiskt arbete
• Erfarenhet av projektekonomi i statlig verksamhet
• Mycket goda Excelkunskaper
Det är meriterande om du har erfarenhet av ekonomisystemet Agresso.
Personliga egenskaper
Vi söker dig som har en helhetssyn och tänker långsiktigt, är analytisk och noggrann samt kan presentera komplexa sammanhang på ett enkelt sätt. Du samverkar i dialog med andra och utför och utvecklar ditt arbete på ett effektivt sätt utifrån syftet med verksamheten. Du har lätt att anpassa dig till nya förutsättningar och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du är medveten om de krav på integritet och opartiskhet som följer med arbetet på en statlig myndighet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Myndigheten tillämpar provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort: Västerås
Möjlighet finns att teckna överenskommelse om distansarbete till viss del.
Upplysningar
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Eva-Lena Kopparvik, 010-209 02 35. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-chef Lena Karlsson 010-209 02 37. Kontaktpersoner för fackliga frågor är för Saco-S Gisela Fernandez Rego, 010-209 01 98 och för ST Senad Svraka, 010-209 01 17.
För mer information om fördelarna med att arbeta hos oss, och om organisationen, gå in på myh.se
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 20 februari 2023. Du ansöker nedan via "ansök".
Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.