Ekonom

Ekonom

Arbetsbeskrivning

Vi är stolta över Trollhättans Stads över 5 000 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Vi drivs och motiveras av ledorden Mod, Delaktighet, Nytänkande och Handlingskraft. Här finns en spännande utveckling där du kan vara med och göra vår stad ännu bättre.




Beskrivning
Arbetsmarknads- och socialförvaltningens arbete riktar sig till de människor
som tillfälligt eller under en längre tid behöver samhällets stöd.

Förvaltningen omfattar verksamhetsområdena Familjestöd, Vuxen- och beroendestöd och Arbetsmarknads- och socialt stöd som tillsammans arbetar för att möjliggöra ett tryggare och mer jämlikt liv för människorna i staden. I förvaltningen arbetar ca 300 tillsvidareanställda och ett tjugotal chefer.

Tjänsten är förlagd till förvaltningens centrala Verksamhetsstöd, en tvärprofessionell enhet som består av en administrativ chef och 12 medarbetare med olika specialistkunskaper. Vi strävar efter att vara ett effektivt, utvecklande och kvalificerat stöd till förvaltningen inom områdena kvalitet och utveckling, ekonomi, dokument- och ärendehantering, kommunikation samt IT- och digitalisering. På verksamhetsstöd jobbar vi tillsammans då vi vet att det blir bäst när olika professioner samverkar för att nå våra gemensamma mål.

Du kommer tillhöra ekonomiteamet som består av en förvaltningsekonom/utvecklingsledare, två ekonomer och en ekonomiadministratör. I teamet finns ett inspirerande arbetsklimat med utrymme för dialog kring processer och resultat, kring arbete med utveckling och förbättringar. Här hjälps vi åt, delar erfarenheter, lärdomar och kunskaper med varandra. 

Arbetsuppgifter
I rollen ingår att;
- Vara ett ekonomiadministrativt stöd till enhetschefer och områdeschefer i budgetarbetet och den ekonomiska redovisningen i månads- tertial- och årsbokslut. Detta innebär att ta fram underlag samt justera redovisningen i ekonomisystemet månadsvis, genomföra prognoser tillsammans med chefer, upprätta resultat, sammanställa och göra ekonomisk analys.
- Ta fram ekonomiska rapporter och redovisa till olika parter som efterfrågar det, antingen till följd av ett villkorat statsbidrag, samverkanspartner eller andra intressenter internt eller externt.  
Rekvirera och tillsammans med chef upprätta ansökan om statsbidrag.
- Underhålla och utveckla kodplanen inom förvaltningen.
- Vara förvaltningens samordnare för att nå en kostnadseffektiv lokalbehovsprocess, samt representera förvaltningen i stadens lokalberedningsgrupp.  
- Medverka i utvecklingsarbete som syftar till att säkerställa kvalitet och effektivitet inom området ekonomi. 
- Viss löpande bokföring ingår också i uppdraget såsom hantering av både leverantörs- och kundreskontra, avstämning och registrering av inkomster och utgifter, momsersättning samt avstämning av balansräkningens konton.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har ekonomisk högskoleutbildning och flera års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Har du kunskap om socialtjänstens verksamheter är det ytterligare en merit.  

För att lyckas i rollen behöver du ha en hög digital mognad. Har du erfarenhet av vårt ekonomisystem Unit4 och uppföljningsverktyg Stratsys är det meriterande.

Du drivs av viljan att utveckla och förbättra utifrån verksamhetens behov. Du har en stark kommunikativ förmåga, är en god analytiker och kan se till helheten. 

Du har förmåga att hantera flera parallella processer och på ett strukturerat sätt planera och prioritera ditt arbete. Du kan arbeta självständigt men är även en lagspelare som är duktig på att samverka med många olika professioner.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

Välkommen med din ansökan och tveka inte att höra av dig om du har frågor om tjänsten! 

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons!


Trollhättan är en stark och attraktiv kommun som ska bli större. I dag har vi passerat 59 000 invånare och vi har siktet inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans Stad arbetar vi med att skapa förutsättningar för detta. Vi är över 5 000 medarbetare och våra 350 olika yrken bidrar på olika sätt med att ge service och underlätta en bra vardag för våra invånare - nu och i framtiden. Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund.


Trollhättans Stad tillämpar rökfri arbetstid.

Kontaktpersoner på detta företaget

Eva Dahl
+46 070-5597289
Martin Engman
0520-49 60 56, 070-202 54 49
Inger Thonander
0520-496510, 0703598447
Kerstin Olofsson

Djeno Mahic

Tina Tenggren
+46 0701642460
Thomas Johansson

Henrik Stålheim
0520-497491, 0706-888191
Bernt Ljungquist
0520-49 79 30, 070-205 15 27
Johansson Britt-Inger

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Trollhättans Stad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 juni 2024
  • Ansök senast: 5 augusti 2024

Besöksadress

Gärdhemsvägen 9
Trollhättan

Postadress

.
Trollhättan, .

Liknande jobb


Ekonom till valnämndens kansli

Ekonom till valnämndens kansli

20 november 2024

Accounting  Specialist / SAP experienced ++

Accounting Specialist / SAP experienced ++

18 november 2024

Ekonom

Ekonom

18 november 2024

Ekonom till ekonomiavdelningen

18 november 2024