OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hos oss får du ett spännande, intressant och roligt jobb, eftersom vi är engagerade och har arbetsuppgifter som varierar! Det finns alltid möjlighet att utvecklas och du är aldrig ensam för vi vill ta tillvara vår gemensamma kunskap på bästa sätt. Vi tycker också att det är viktigt att du hittar en balans mellan jobb och fritid. Vi lovar att du kommer att bidra med samhällsnytta för både företag och medborgare i Sverige.
Om jobbet
Skatte- och avgiftsavdelningen arbetar med att hantera skatter och avgifter. Vi tar emot samtal från allmänheten och handlägger ärenden om bland annat ägarförhållanden, fordonsskatt och trängselskatt. Vi finns i Arjeplog, Borlänge, Visby och Örebro och har ca 300 medarbetare.
Verksamheten omfattar ansvar för uppbörd av skatter och avgifter innefattande förvaltning och utveckling av systemen. Transportstyrelsen tar årligen på uppdrag av Skatteverket in ca 14 miljarder i skatter och avgifter inom områdena fordonsskatt, vägavgifter och trängselskatt. Till detta kommer parkeringsanmärkningar samt alla andra avgifter inom Transportstyrelsen.
Du kommer att
Du kommer att arbeta operativt med bl.a. bokslutsarbete men även arbeta med det övergripande och strategiska arbetet. Det innebär exempelvis att kontrollera och stämma av våra stora betalflöden, både skatt och avgifter. I arbetet ingår att ha kontakter med övriga avdelningar löpande. Informera och utbilda är en av uppgifterna, bl.a. redovisningsregler och principer. Ansvar för kvalitetssäkring av betalflödena gentemot såväl de interna som externa uppdragsgivarna är också en del, vilket innebär att vi efterlever de redovisningsprinciper som gäller. Dessutom ska du medverka till utveckling och effektivisering av processen t.ex. genom benchmarking. Du kommer också att delta i ett antal projekt då i rollen som kravställare inom ekonomi och redovisning.
Du måste ha
• akademisk examen inom ekonomi, gärna inom redovisning, eller ha motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
• minst fem års erfarenhet av kvalificerat arbete inom ekonomi i närtid, gärna i större organisation och van att arbeta nära verksamheten
• god datorvana och ha goda kunskaper i Office-paketet, främst Excel
• god förmåga att utrycka dig väl på svenska både i tal och skrift
Det är meriterande om du också har
• erfarenhet från statlig verksamhet
• arbetat i ekonomisystemet Agresso
• arbete med stora ekonomiska flöden.
Vi vill att du
• är självständig och initiativtagande
• har god samarbetsförmåga
• har analytisk förmåga
• klarar att hålla deadlines
• kan hantera ett periodvis högt tempo
• är strukturerad och noggrann
• är bra på att kommunicera
• är flexibel
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet
Anställningsvillkor
Anställningen är en tillsvidareanställning med placering i Örebro. Vi tillämpar normalt provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Du är välkommen att kontakta
Sektionschef Lena Wendel, 010-49 56381, lena.wendel@transportstyrelsen.se
SACO, Gunilla Edwertz och ST, Anna Malmborg nås via vår växel på 0771-503 503.
Välkommen med din ansökan
Vi behöver din ansökan senast den 15 januari 2017 märkt med referensnummer TSG 2016-3861. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 1 870.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 14 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Läs mer om Transportstyrelsen
Kort om skatte- och avgiftsavdelningen:
Skatte- och avgiftsavdelningen tar in skatter och avgifter. Vi besvarar frågor från allmänheten och handlägger ärenden om bland annat ägarförhållanden, fordonsskatt och trängselskatt. Vi arbetar också med ursprungskontroll vid import av fordon. Vi finns i Arjeplog, Borlänge, Visby och Örebro och har ca 340 medarbetare.