OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Myndigheten för yrkeshögskolan ansvarar för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige. Vi analyserar arbetsmarknadens behov av kompetens, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statsbidrag till utbildningsanordnarna. Vi kontrollerar och granskar även utbildningarnas kvalitet och resultat.
Utöver detta administrerar myndigheten kompletterande utbildningar och tolkutbildningar inom folkbildningen.
Myndigheten är också ansvarig för att samordna en nationell struktur för validering av utbildning och yrkeskompetens och är nationell samlingspunkt för EQF (European Qualifications Framework) som ska göra det lättare att jämföra utbildnings- och yrkeskvalifikationer inom EU.
Myndighetens huvudkontor med tre avdelningar finns i Västerås, någon minuts gångväg från järnvägsstationen. Ett kontor med ytterligare två avdelningar finns i Hässelholm. Myndigheten har totalt 95 medarbetare.
Organisatorisk placering
Du kommer att arbeta på avdelningen för internt stöd och styrning som har totalt 13 medarbetare och som ansvarar för myndighetens administration. Avdelningen är
lokaliserad till Västerås.
Arbetsinnehåll
En viktig del i ditt arbete blir ekonomisk planering, uppföljning och prognoser för myndighetens samtliga anslag avseende statsbidrag samt att fortsätta arbetet med att utveckla modeller och verktyg för detta. Du kommer också att arbeta med myndighetens ekonomistyrning samt med att aktivt stödja avdelningarna i deras planerings-, budget- och uppföljningsarbete avseende statsbidraget
Krav på utbildning och erfarenhet
• Högskoleexamen med ekonomisk inriktning, gärna redovisning
• Lång erfarenhet som redovisningsansvarig eller ekonomicontroller i statsförvaltningen
• Erfarenhet av att driva förändringsarbete.
Krav på kunskaper och färdigheter
• Gedigen kunskap om statlig ekonomiadministration, redovisning och finansiering
• Förmåga att utveckla och driva ekonomistyrningen i en myndighet
• God förmåga att uttrycka sig både muntligt och skriftligt
• Goda IT-kunskaper och kunskaper i Officeprogram
• God kännedom om regeringskansliet och offentlig förvaltning
Goda kunskaper i Agresso är meriterande.
Vi söker dig som är noggrann, med en god planeringsförmåga. Du är smidig och ödmjuk i dina kontakter samtidigt som du är drivande. Vi vill att du är
gediget intresserad av ekonomistyrnings- och redovisningsfrågor och beredd att rycka in där det behövs inom arbetsområdet.
Anställningsform
Tillsvidareanställning, myndigheten tillämpar provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Upplysningar
Vill Du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta tf. avdelningschef Ewa Lövgren på tel 010-209 01 92 (fram till 31 juli 2013) eller HR-ansvarig Åsa Grönhaug på tel. 010-209 01 34. Kontaktperson för fackliga frågor är för Saco-S Abraham Bernharth tel. 010-209 01 40 och för
ST Heidi Steiner tel. 010-209 02 15.
För mer information om myndigheten, besök www.myh.se
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 20 augusti 2013. Du ansöker via formuläret på vår webbplats som du når direkt via följande länk:
www.myh.se/Lediga-jobb/