OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ekonomiavdelningen
Kommunledningsförvaltningen arbetar på kommunstyrelsens uppdrag med att leda och samordna kommunens ekonomi, personal och verksamheter. Vi söker dig som tar initiativ, gillar att samarbeta med andra och gärna delar med dig av din kunskap. Vi erbjuder dig ett arbete där du får utvecklas, ha roligt och göra skillnad.
Ekonomiavdelningen består av enheterna Ekonomiadministration, Ekonomistyrning och Inköp. Vi är ett strategiskt stöd inom ekonomi- och inköpsprocessen för kommunkoncernens verksamheter så att rättvisande räkenskaper och god ekonomisk hushållning uppnås. Särskilt viktigt för oss är att vi agerar samskapande och ger stöd till verksamheterna, att vi agerar professionellt och bidrar till mer digitaliserade processer. Utvecklingsuppdraget är en naturlig del av det dagliga arbetet.
Enheten Ekonomiadministration ansvarar för kommunens löpande bokföring, leverantörsreskontra samt kundreskontra inklusive kravhantering. Arbetet sker i nära samarbete med kommunkoncernens olika verksamheter, kommunmedborgare och näringsliv. Vi söker nu en ekonom eller ekonomikonsult till Ekonomiadministrationen med start i oktober 2024.
Arbetsuppgifter
Som ekonom eller ekonomikonsult arbetar du inom enheten Ekonomiadministration med sex medarbetare. Enheten ska säkerställa att kommunens olika verksamheter får tillfredsställande stöd och utbildning i ekonomiadministrativa frågor.
Huvuduppdraget innebär löpande arbete med redovisning och bokföring med fokus på kundfakturering och kundreskontra. Utöver det kommer du att vara engagerad i arbetet med effektivisering av administrativa funktioner och ekonomiprocesser.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en eftergymnasial examen mot verksamhetsområdet men vi kan även vara intresserad av dig som har en annan relevant utbildning eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Du är noggrann och kvalitetsmedveten i ditt arbete, har ett analytiskt och strukturerat arbetssätt samt förmågan att skapa goda relationer. Du arbetar teambaserat och kommunicerar på ett konstruktivt och tydligt sätt.
Mer om tjänsten
Tidsbegränsad anställning: oktober 2024 – mars 2025 (med möjlighet till eventuell förlängning).
Tillträdesdatum enligt överenskommelse.
Arbetstider: 8-17
Välkommen med din ansökan senast 2024-10-18.
Om arbetsplatsen
Kommunledningsförvaltningen är en av kommunens sju förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med pitebor, näringsliv och föreningar utvecklar vi Piteå till en ännu bättre plats att bo, leva och verka i.
Läs mer:
Kommunledningsförvaltningen Kommunledningsförvaltningen - Våra verksamheter (pitea.se)
Jobba i Piteå kommun Jobba hos oss - Arbete (pitea.se)
Piteå växer Piteå växer - Hållbar samhällsutveckling (pitea.se)
Inflyttarservice – för dig som vill flytta till Piteå
Letar du bostad, vill du veta mer om skola och barnomsorg eller är du nyfiken på kultur- och fritidsutbudet? Inflyttarservice Piteå erbjuder dig stöd från start till mål.
Inflyttarservice Piteå (https://www.pitea.se/inflyttare/kontakta-inflyttarservice)