Ekonom - för dig med erfarenhet

Ekonom - för dig med erfarenhet

Arbetsbeskrivning

- Ett jobb med plats för utveckling
Är du en självständig och ansvarstagande ekonom som söker en ny utmaning? Har du erfarenhet från att utveckla olika ekonomiprocesser, bland annat med digitalisering och dessutom gillar redovisning? Då kan det vara dig vi söker!
En dag på ekonomiavdelningen
I din roll som ekonom hos oss kommer du att ha som uppgift att vara ett stöd för chefer, ledningsteam och administratörer när det gäller budget- och uppföljningsarbete, internkontroll, resursplanering mm. I uppdraget ingår att öka förståelsen för och kunskapen om ekonomi och medverka i det förändringsarbete som ständigt pågår. Du bedriver ditt arbete självständigt och konsultativt gentemot de verksamheter som du ansvarar för, samtidigt som du har en koncernsyn och verkar för att gemensamma principer och rutiner upprätthålls. Inledningsvis kommer du att ansvara för ekonomistödet för våra verksamheter inom Samhällsbyggnadsnämnden; Plan- och trafikavdelningen, fastighetsavdelningen och Vatten- och renhållning och någon verksamhet inom omsorgsområdet. En viss infasningsperiod kan behövas, där vi växlar in någon av verksamheterna när du blivit varm i kläderna. I uppdraget ligger även att föredra ekonomiärenden till ansvarig nämnd.
Du är dessutom en i laget på ekonomiavdelningen där vi tillsammans har ett ansvar för att arbeta strategiskt med att utveckla och förbättra rutiner, metoder och processer för ekonomiarbetet inom hela kommunen.
Vi arbetar just nu bland annat med att utveckla vår budgetering, uppföljning och rapportering, och effektiviserar vårt arbetssätt för att kunna jobba ännu mer med analys och uppföljning.
Din kompetens
Vi söker dig som är en självständig och ansvarstagande person som har jobbat några år som ekonom, gärna inom en kommun eller annan politiskt styrd organisation. Vi tänker att du har god kunskap inom redovisning, och har en egen drivkraft att förbättra det du arbetar med.
Du är utbildad högskole- eller universitetsekonom, eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig. Det är meriterande om du har vana att utveckla ekonomiprocesser genom bland annat digitalisering. Vi använder oss av Vismas ekonomisystem samt Stratsys för verksamhetsuppföljning.
För att lyckas i uppdraget bör du gilla dialog och samarbete och uppskatta att arbeta konsultativt. Du bör ha ett intresse för verksamhetens förutsättningar och kunna förklara komplexa ekonomiska sammanhang på ett begripligt sätt för icke-ekonomer. Du ska förstå och kunna hantera den balansgång som krävs för att ge gott stöd till verksamheten samtidigt som du står för en koncernsyn och står upp för de principer och rutiner som gäller.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vi befinner oss ständigt på en utvecklingsresa. Hos oss får du möjlighet att forma morgondagens ekonomifunktion, med moderna arbetssätt och verktyg.
Övrig information
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdag: 2022-05-23.
Intervjuer kan komma att hållas under ansökningstiden så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: KROKOMS KOMMUN Krokom
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 maj 2022
  • Ansök senast: 23 maj 2022

Postadress

Offerdalsvägen 8
Krokom, 83580

Liknande jobb


Projektekonom till samhällsviktiga kommunikationstjänster

Projektekonom till samhällsviktiga kommunikationstjänster

20 december 2024

Förvaltningsekonom Kommunstyrelseförvaltning

Förvaltningsekonom Kommunstyrelseförvaltning

19 december 2024

Ekonom till kultur- och utbildningsförvaltningen

Ekonom till kultur- och utbildningsförvaltningen

17 december 2024