Ekonom för Malmfakturering och Redovisning av rörelseintäkter till LKAB

Ekonom för Malmfakturering och Redovisning av rörelseintäkter till LKAB

Arbetsbeskrivning

LKAB är en internationell gruv- och mineralkoncern som erbjuder hållbara järnmalms-, mineral- och specialprodukter. Vi leder omställningen av järn- och stålindustrin och vår plan är att utveckla koldioxidfria processer och produkter fram till år 2045. Sedan 1890 har vi utvecklats genom unika innovationer och tekniklösningar och drivs framåt av mer än 4 500 medarbetare i 12 länder. LKAB-koncernen omsatte cirka 49 miljarder kronor år 2021. www.lkab.com
Järnmalmsfakturering och redovisning av rörelseintäkter för moderbolaget i LKAB sker i nära samarbete mellan LKAB:s Marknadsorganisation och LKAB Treasury Center på uppdrag och Affärsområde järnmalm.
Teamet för Malmfakturering och Redovisning av rörelseintäkter ansvarar även för löpande hantering av kundreskontra, remburser, exportdokument, är delaktiga i fakturaförsäljningsprogram och har uppdraget att bevaka betalningar från kunder.


Om tjänsten
Vi söker en medarbetare som vill ta en bred och omväxlande roll.
I arbetsuppgifterna ingår att ansvara för prisberäkningar och framtagande av prisunderlag för kundfakturering, i förkommande fall hantering av fakturaförsäljning och upprättande av interna priser.
Prisunderlagen baseras på kundavtal och kräver beräkningar med dagliga priskvoteringar av järnmalm, frakter och kvalitetsparametrar som indata baserat på vad som har fastställts i prisförhandlingar med kunder. Löpande kontroller av prisberäkningar, priser och prisunderlag för fakturering jämfört redovisade rörelseintäkter inklusive periodiseringsunderlag vid bokslut ingår i arbetsuppgifterna.
Tillsammans med övriga i teamet ta fram kassaflödesestimat i främmande valuta för säkring av kundfordringar som sedan utförs av Treasury.
Ansvara för att rörelseintäkter från järnmalmsförsäljning är korrekt redovisade gentemot marknadsorganisation, affärsområden och revison.
Du kommer även att ha rollen som Fakturaadministratör, där du är delaktig tillsammans med övriga fakturaadministratörer och har eget ansvar för vissa kunder. I rollen ingår att kunna vara backup för övriga ekonomer och koordinatorer avseende löpande fakturering och vid bokslut.
I övrigt ingår också visst systemansvar samt ansvar för integration med LKAB-koncernens ekonomisystem. Du kommer även att driva och delta i olika projekt för att utveckla de system och processer som berör Malmfakturering och redovisning av rörelseintäkter.


Dina kvalifikationer
Vi söker dig som har en universitets- eller högskoleutbildning inom ekonomiområdet och som behärskar engelska i tal och skrift.
En lämplig bakgrund är att ha minst ett par års erfarenhet från en roll som ekonomiadministratör, controller eller redovisningsekonom. Erfarenhet från råvaruförsäljning eller shipping är meriterande men det är inget krav.
Har du erfarenhet av att delta i förändringsprojekt avseende ekonomisystem är det meriterande
Som person söker vi dig som är flexibel, gillar utmaningar och som är öppen för att tillämpa sina erfarenheter och kunskaper tillsammans med övriga medarbetare i teamet. Vi ser gärna att du även har ett systemintresse. Den vi söker är också ansvarstagande, noggrann och analytisk och gillar att både vara proaktiv och ge god service. Du kommer löpande att ha interna och externa kontakter och representera dit team i dessa sammanhang.
Placeringsort för tjänsten är Luleå.


Vi erbjuder
Ett jobb i en högteknologisk, internationell mineralkoncern med storskalig verksamhet på en global, konkurrensutsatt marknad. Vi kan erbjuda del i företagets belöningssystem, förmåner som studiestöd och tandvård, friskvård samt andra aktiviteter inom LKAB:s föreningar inom ex friluftsliv eller konst.


Övrig information
Välkommen med din ansökan, innehållande CV samt personligt brev, senast den 12:e juni. Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
För ytterligare information om tjänsten vänligen kontakta Avdelningschef Johan Heyden på 070 - 37 38 133.


Fackliga kontakter:
Unionen Södra - Per Ola Eriksson, 0920-38076
SACO-klubben Södra - Annika Taavoniku, 0970-79532
Ledarna - Annica Kaati, 0970-76765

Kontaktpersoner på detta företaget

Eva Arrdal, direktör
070-5629850
Levi Siljemyr
072-2326774
Maria Wernstål, enhetschef
0738-230899
Eva Arrdal, direktör
0705-62 98 50
Robert Green, HR-strateg
0700-20 63 77

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Koncernkontoret Göteborg
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 maj 2022
  • Ansök senast: 12 juni 2022

Besöksadress

Lillhagsparken 5
None

Postadress

Lillhagsparken 5
Göteborg, 40544

Liknande jobb


20 december 2024

13 december 2024