Ekonom Härjedalens kommun

Arbetsbeskrivning

Härjedalens kommun är till ytan en av Sveriges största kommuner. Vi servar invånare och besökare från tre kontor med huvudkontoret i Sveg. Härjedalens kommun är förvaltningsområde för det samiska språket, vi ser det därför som meriterande om de sökande har goda kunskaper i det samiska språket, kulturen och traditionerna. Vi erbjuder medarbetare friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt ersättningar i samband med högskolestudier.

 Härjedalens kommuns värdegrund: Jag är här för dem som bor i, verkar i eller besöker Härjedalen. Jag har ett professionellt förhållningssätt och möter alla med respekt. Jag ser möjligheter och vill förbättra vår verksamhet.

 Vi tar emot din jobbansökan digitalt i vårt rekryteringssystem. Om du har skyddade personuppgifter ska du inte skicka din ansökan via rekryteringssystemet. Kontakta istället HR-Strateg via växel 0680-16100, så får du hjälp med hur du söker arbete på ett säkert sätt.

 Vi undanber oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.



Härjedalens kommun genomför nu en omorganisation som innebär att Härjegårdar Fastighets AB flyttar in i kommunens organisation. Vi bolagiserar samtidigt också flygplatsens verksamhet. Bolagens redovisning kommer att integreras i kommunens redovisningssystem Visma RoR som interna företag. Du kommer att arbeta tillsammans med kommunens ekonomiavdelning och bolagens organisationer men ha det samlade ansvaret för bolagens redovisning.

Kommunen bedriver idag administrativ verksamhet från kontoren i Sveg, Hede och Funäsdalen.

Tillträde enligt överenskommelse.

Arbetsuppgifter
Tjänsten innefattar arbetsuppgifter inom följande huvudområden:
 
- Ansvara för löpande redovisning och rapportering till bolagens VD, styrelser och ägare.
- Upprätta budget, delårsbokslut och bokslut för bolagen.
- Rapportera utfall och övriga uppgifter till tillsynsmyndigheter som till exempel Transportstyrelsen och Tillväxtverket
- Hantera momsfrågor inom bolagens branscher
- Stödja bolagens VD:ar med till exempel utredningar, analyser och omvärldsbevakning. 
- Provanställning kan komma att tillämpas.

Kvalifikationer
Krav:
Mångårig erfarenhet av redovisningsarbete och upprättande av bokslut.
Förmåga att kommunicera i svenska och engelska i tal och skrift

Meriterande:
Erfarenhet av ekonomiarbete i kommunalt styrd verksamhet.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Personliga egenskaper
Du är serviceinriktad och stresstålig. Har förmågan att självständigt planera och genomföra bolagens ekonomiska arbetsuppgifter och processer
tillsammans med övrig administrativ personal.
Är duktig på att kommunicera och skapa goda relationer till dina medarbetare.

Vi erbjuder
Vi erbjuder dig en arbetsplats under förändring med stimulerande och utvecklande arbetsuppgifter med en hög grad av självständighet.
Inför rekryteringsarbetet har Härjedalens kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi avsäger oss vänligt men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktinformation
Ola Regnander, Ekonomichef, Ola.Regnander@herjedalen.se

Arbetsplats
Ringvägen 2

842 33 Sveg

Kontaktpersoner på detta företaget

Bengt Hjort

Ronnie Lidberg

Rickard Mattsson
068016238
Carina Nilsson
0680-164 60
Elving Forsström

Sören Gustafsson
0680-162 33
Barbro Nässelqvist

Camilla Mild
0680-16296
LF Elving Forsström

LR Sören Gustafsson
0680-162 33

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Härjedalens kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 december 2023
  • Ansök senast: 27 december 2023

Besöksadress

Ringvägen 2, 84233 Sveg
None

Postadress

Medborgarhuset
Sveg, 84280

Liknande jobb


26 juni 2024

Maskinförare

Maskinförare

12 december 2022

Ekonom

17 december 2010