OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ekonom inom kundreskontra till AcadeMedia
Vi erbjuder nu en bred roll inom kundreskontra med stort fokus på analys och redovisning!
Trivs du med många kontaktytor samt har förmåga att skapa förtroenderika relationer? Vill du dessutom arbeta på ett stabilt börsnoterat bolag där utveckling prioriteras? Då kan denna centrala roll vara nästa steg för dig!
Om AcadeMedia
AcadeMedia skapar möjligheter för människor att utvecklas. Våra 18 000 medarbetare på våra drygt 680 förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildningar har ett gemensamt fokus på kvalitet och utveckling. Som norra Europas största utbildningsföretag med verksamheter i Sverige, Norge och Tyskland är vår storlek trygghet och ger oss förutsättningar att vara en långsiktig och stabil utbildningsaktör som bidrar till det gemensamma samhällsbygget. Sedan 2016 är AcadeMedia noterat på Nasdaq Stockholm och verksamhetsåret 2020/21 var omsättningen drygt 13 miljarder. Läs mer om företaget på www.academedia.se.
Beskrivning av tjänsten
Som bolagsansvarig ekonom inom kundreskontra på AcadeMedia har du en bred, kommunikativ och samverkande roll. Du har ett tätt samarbete med övriga intressenter; kunden, kommunerna samt interna avdelningar; business control och redovisning. Tjänsten innebär stort fokus på analys samt kontroll av inkommande betalningar då upplägget, till viss del, skiljer sig från en sedvanlig kundreskontraenhet. I arbetsuppgifterna ingår inslag av redovisning, business controlling samt administrativa åtaganden.
Dina arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter och ansvarsområden omfattar bland annat; Hantering, kontroll och uppföljning av; inbetalningar från kunder och kommuner, intäktsunderlag samt kundfakturering
Intäktsanalyser vid bokslut
Ansvar för banken, kontering, bokföring samt behjälplig utredning mellan avdelningarna.
Månadsvis hantera och kontrollera osäkra kundfordringar och konstaterade kundförluster i nära samarbete med Business Control
Avstämningar för att säkerställa inkommande betalningar och bestridande som påverkar företagets resultat inklusive hantering kring konkurs
Månadsvis följa upp på förfallna fakturor, hantera och säkerställa inbetalningar
Påminnelser och krav: Följa upp på oreglerade poster och hantering kring kravprocess
Kontakt med inkasso, kronofogden, kunder samt interna enheter
Registrera avvikelser och ständigt arbeta med att förbättra och effektivisera processer
Hantering och kontroll av fellistor i prisdatabassystem, uppdatera och säkerställa intäkter
Registrera samt säkerställa att databas är uppdaterade utifrån prisbeslut från kommuner.
Administrativa arbetsuppgifter inklusive uppdatering av kundregister
Medverka vid upplärning av nya kollegor genom att vara mentor och fadder
Din profil
Du har en eftergymnasial ekonomisk utbildning och minst 3–5 års arbetslivserfarenhet inom ekonomi. Om du dessutom har arbetat i en större koncern med transaktionsrika flöden är det väldigt meriterande. Dina kunskaper i Office-paketet, och framför allt Excel, är väldigt goda. Du är generellt en duktig systemanvändare och om du har arbetat i Jeeves ses det som extra värdefullt. Du hanterar såväl det svenska som det engelska språket mycket väl i tal och skrift.
Du som person
Som person har du lätt för att kommunicera och är van att samarbeta med andra. Du är trygg i en roll med många kontaktytor och har förmåga att skapa förtroenderika relationer såväl internt som externt. Även i utmanande situationer agerar du på ett prestigelöst, flexibelt och lösningsorienterat sätt.
Vidare är du en noggrann person som värdesätter struktur och effektivitet i ditt arbete. Dessutom har du en stark logisk förmåga och en analytisk ådra. Du har ett öga för detaljer och är öppen för att lära dig nya saker likväl som att föreslå förbättringar.
Du trivs i föränderliga miljöer med högt tempo där du får ta stort eget ansvar. Dessutom är du en teamplayer som sprider härlig energi omkring dig och arbetar tillsammans med dina kollegor mot gemensamma mål.
Vad erbjuds du?
Här ges du möjlighet att arbeta på ett stabilt börsnoterat bolag i tillväxtfas. AcadeMedias företagskultur präglas av starka ambitioner och framåttänk. I den här dynamiska och centrala rollen kommer du ingå i en grupp på 14 personer som ständigt förändrar, förbättrar och möter spännande utmaningar tillsammans.
Tjänsten förväntas tillsättas snarast möjligt och är en tillsvidareanställning. AcadeMedia har sitt huvudkontor i centrala Stockholm på Adolf Fredriks Kyrkogata 2.
Ansökan
Om du tycker detta låter intressant så skicka in din ansökan så snart som möjligt. Har du frågor gällande rekryteringsprocessen eller kring tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Sara Kölborg, 070-407 44 93 eller sara.kolborg@sharenode.se.
Denna rekrytering till AcadeMedia hanteras av ShareNode som har exklusivitet i denna tillsättning.
ShareNode är ett modernt konsultföretag med fokus på affärsstödsfunktioner som erbjuder våra kunder tjänster inom fyra områden; nätverk, konsulttjänster, interim och rekrytering. Vårt primära fokus är ekonomi, lön och HR.
Känner du någon som skulle passa för denna tjänst? Dela gärna annonsen med dem. Varmt välkommen med din ansökan!