Ekonom - med ansvar för leverantörsprocessen

Arbetsbeskrivning

EKERÖ KOMMUN är en växande småstad 1 mil från Stockholms innerstad. I en nära framtid, och när ”Förbifart Stockholm” är klar, kommer Ekerö att vara länets mest attraktiva kommun att bo och verka i. Utöver lugnet, naturen och närheten till stadspulsen så erbjuder Ekerö en professionell kommunal organisation med korta beslutsvägar och en stark drivkraft att ”ständigt göra allt lite bättre”. Vill du jobba i småstaden intill storstaden? Ta chansen att bli en del av Ekerös spännande utveckling!

EKONOMIENHETEN är en del av Kommunstyrelsens förvaltning. Enheten finns i kommunhuset vid Tappström endast 15 minuter med buss från Brommaplan, 15 minuter med färja från Slagsta i Botkyrka eller med direktbuss från Mörby station via Solna. Ekerö kommun har påbörjat en spännande digitaliseringsresa. I kommunhuset som arbetsplats, har färden från egna arbetsrum till aktivitetsbaserade arbetsplatser inletts. Enheten ansvarar för hela den centrala redovisningsprocessen samt att planera och på uppdrag leda arbetet i tjänstemannaorganisationen, i budget- och uppföljningsprocesserna.


Länk till Ekerö kommuns hemsida



Arbetsbeskrivning

Är du vår nästa ekonom som brinner för att att effektivisera leverantörsprocessen och gillar att ha många kontakter? Då är du välkommen att jobba i en av Stockholms mest expansiva kommuner.

I ditt uppdrag ingår att du har huvudansvar för kommunens leverantörsprocess. Du ansvarar för leverantörsreskontran, det elektroniska  fakturaflödet, leverantörsbetalningar från ekonomisystem och försystem och för att fler leverantörer ansluter sig till e-faktura. Du är kommunens kontaktperson för e-fakturor från leverantörer och ansvarar för att genomföra interna utbildningar i leverantörsprocess och fakturahantering.

I dina arbetsuppgifter ingår viss avvikelsehantering i samband med tolkning av skannade leverantörsfakturor, kassaredovisning, kundreskontra, kontoavstämningar vid månadsbokslut samt allmänt förekommande uppgifter inom ekonomiområdet.

Du ingår i redovisningsgruppen, som är en del av kommunens ekonomienhet med totalt 12 medarbetare, och rapporterar till redovisningschefen.

Vid ekonomienheten arbetar vi nära många kollegor i hela den kommunala organisationen. Vårt huvuduppdrag omfattar ekonomisk planering, stöd och styrning med budget, uppföljning och prognos, ekonomi- och verksamhetsrelaterad statistik och nyckeltal, uppföljning av verksamhetsmål samt stöd och styrning till de kommunala verksamheterna inom redovisningsområdet och hantering av leverantörsreskontra, kundreskontra, anläggningsreskontra, kassa, likviditetsplanering, finansiering och bokslutsarbete med årsredovisning och delårsrapporter. 

Kvalifikationer

Du har universitets-/högskoleutbildning i ekonomi. Du kan vara nyutexaminerad men vi ser gärna att du har arbetslivserfarenhet från uppgifter med leverantörsreskontra och elektronisk fakturahantering. Tjänsten förutsätter både kompetens och intresse av områdena redovisning och IT. Kunskaper i ekonomisystemet Raindance och av Inexchange är meriterande.

I tjänsten ingår att skriva och utbilda om interna rutiner och ha många interna och externa kontakter. Därför krävs att du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.

Som person är du strukturerad, noggrann och resultatfokuserad. Du har god förmåga att förstå ekonomiska samband och struktur samt uppbyggnaden av ekonomisystemet. Du ser förbättringsmöjligheter, initierar och driver förändringsarbete samtidigt som du är uthållig och kan hantera repetitiva uppgifter. Du tar tillvara kollegors kompetens och har lätt för att samarbeta. Du tar stort eget ansvar för din arbetsuppgift och ser inga problem med att självständigt genomföra dagliga uppgifter. I det här jobbet krävs att du kan genomföra arbetsuppgifter under tidspress, det vill säga att du har förmåga att producera snabbt och samtidigt upprätthålla god kvalitet. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Tillträde: Tillträde enligt överenskommelse, urval och intervjuer kommer att påbörjas under ansökningsperioden.

Omfattning: Heltid

Anställningsform: Tillsvidare


Övrigt

Ekerö kommun strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare och en arbetsplats för alla utifrån de behov av kompetens som verksamheten ställer.

Vi erbjuder friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och har rökfri arbetstid.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Ekerö kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Ekerö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Christina Almelund
08-560 391 00
Sektionschef Britt-Marie Fransson
08-560 391 64
Biträdande sektionschef Ulrika Kannebäck Hagala
08-560 392 26
Rektor Inga-Lill Håkansson
08-564 108 20
Biträdande rektor Marika Zetterberg
08-564 108 20
Margit Hammarström, Kommunal
08-12457783
Anna-Klara Essén, Förskolechef
0736604044
Eva Svensson, Lärarförbundet
08-12457382
Britt-Marie Fransson, Enhetschef
08-124 571 64
Louise Dagerholm, Biträdande enhetschef
08-124 572 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ekerö kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 2 juli 2018

Besöksadress

Tappströmsvägen 2 17823 EKERÖ
None

Postadress

Box 205
EKERÖ, 17823

Liknande jobb


1 november 2024

Chief accountant

Chief accountant

22 november 2024

Hyrköp - Redovisningsekonom med inslag av controlling

Hyrköp - Redovisningsekonom med inslag av controlling

22 november 2024

Redovisningsekonom

Redovisningsekonom

22 november 2024