Ekonom med fokus på analys och beslutsstöd

Ekonom med fokus på analys och beslutsstöd

Arbetsbeskrivning

Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?


Inom vård- och omsorgsförvaltningen arbetar ungefär 3 100 medarbetare för att äldre människor och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett aktivt, socialt och meningsfullt liv på sina villkor. Vi ansvarar bland annat för kommunens äldreboenden, hemtjänst, stöd till personer med funktionsnedsättning, hemsjukvård och träffpunkter för seniorer. Hos oss står varje individs behov i centrum, och våra verksamheter kännetecknas av delaktighet, valfrihet, flexibilitet och kvalitet med respekt för den enskildes integritet och självbestämmande.



Om oss



Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar.

Lund ligger i framkant med den digitala utvecklingen. Lunds kommun fick våren 2021 utmärkelsen årets e-hälsokommun och är en av tio kommuner som SKR utsett som modell för äldreomsorgens digitalisering.



Vill du vara med och skapa framtiden med oss? Vi söker dig som har ett brinnande intresse för analytiskt ekonomiarbete och beslutsstöd som vill bli en del av vår kunniga ekonomienhet på Vård- och Omsorgsförvaltningen. På enheten arbetar idag fem ekonomer, en ekonomiadministratör, tre lokalplanerare och en IT handläggare. Enheten leds av en ekonomichef. På förvaltningen har vi ett stort förtroende för våra medarbetare och lägger stor vikt vid att alla trivs och får möjlighet att utvecklas i jobbet. 



Enheten har det samlade ansvaret för att leda och utveckla ekonomistyrningen inom förvaltningen samt att vara en intern servicefunktion inom ekonomiområdet. Ekonomienheten har även ansvar för förvaltningens lokaler och IT. Vi har verksamheter i egen regi, på entreprenad samt inom valfrihetssystem. Förvaltningen har en budget på ca 2,2 mdkr.



Det är ett spännande uppdrag som väntar rätt person som både vill utmanas och växa tillsammans med ett kompetent team som även vill ha roligt på jobbet. Vill du också ha kul och bli engagerad i jobbet, ha en flexibel arbetsplats med placering mitt i centrala Lund med närhet till kommunikationer, mat och kultur? Då är vi nyfikna på att lära oss mer om dig! 

Arbetsuppgifterna



har en spännande variation då du blir en resurs och en specialist som kommer arbeta över hela vård- och omsorgsförvaltningen. I arbetet kommer det att ingå att analysera data för att ta fram beslutsunderlag till ledningsgrupp och nämnd. Uppdraget innefattar också framtagande av andra beslutsunderlag där omvärldsbevakning en viktig del i arbetet. En annan del av rollen är projektredovisning där du ger stöd till projektledare, enhetschefer och administratörer. Det innebär att ta fram underlag och sammanställa prognoser exempelvis när det gäller statliga bidrag som ska återrapporteras. Du kommer även att vara ett stöd för ekonomienheten och ledningsgruppen med analys av personalkostnader. En viktig del av dina arbetsuppgifter blir även att hjälpa enhetschefer med månadsuppföljning inom förvaltningens olika verksamhetsområden.



I din roll ingår även att vara förvaltningens specialist på direktupphandlingar. Du kommer vara en viktig länk mellan vår förvaltning och kommunens centrala upphandlingsenhet. Du kommer att ha ansvar för att följa upp våra externa utförare med inriktning att signalera vid eventuella avvikelser när det gäller ekonomi.



Vi utgår ifrån att digitalisering är ett naturligt arbetssätt för dig och att du är särskilt intresserad i utveckling av system för beslutstöd som Qlik Sense eller liknande. Vi vill fortsätta utveckla ”dashboards” för visualisering av nyckeltal, analyser av data, hitta samband mellan ekonomi, volymer och kvalitet.



Tycker du att alla arbetsuppgifter låter intressanta och brinner för att automatisera, förenkla och att utveckla verktyg och rapporter utifrån verksamhetens behov och att vara förvaltningens stöd i utveckling av bland annat Qlik Sense-applikationer så är detta ett jobb för dig.

Vi söker dig som

har en akademisk examen (180 hp) inom ekonomiområdet som arbetsgivaren bedömer relevant och minst 2-3 års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete gärna med analytiska inslag. Det är meriterande om du har erfarenhet från budget- och bokslutsarbete inom en politiskt styrd organisation. Det är en stor fördel om du har tidigare erfarenhet av att arbeta med upphandling och kan regelverket kring detta.

För att lyckas i rollen är det viktigt att du är lösningsfokuserad, analytisk och att du även kan driva processer och ro förändringar i land. Du har dessutom en förmåga att analysera komplex information som du sedan kan presentera på ett pedagogiskt, förenklat och tydligt sätt till en större grupp. Som person har du ett positivt synsätt med en förmåga att ta ansvar för och planera, hålla samman samt ständigt ha som mål att förbättra och effektivisera. Du trivs i en föränderlig miljö och har förmågan att snabbt växla mellan olika typer av uppdrag och uppgifter. Du har lätt för att samarbeta, men är också van att arbeta självständigt och har förmågan att skapa trygghet och inge förtroende i samtal och möten. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.

Du har en god IT-vana samt är van vid att arbeta i ekonomi- och verksamhetssystem. Det är meriterande om du har erfarenhet av något eller några av systemen Raindance, QlikView, Qlik Sense eller Stratsys.

Övrigt

Intervjuer planeras till vecka 17 (digitala/teamsintervjuer) och vecka 19 (Intervju 2 på Bangatan i Lund)

Välkommen in med din ansökan idag!

Inför anställning till tjänster där vård- och omsorgsarbete ingår behöver du kunna uppvisa ett godtagbart utdrag ur belastningsregistret https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/



För att kunna påbörja en anställning inom omsorgsnära arbete ställer Lunds kommun krav på att du uppvisar ett giltigt vaccinationsbevis som styrker att du är vaccinerad mot covid‐19.

Kontaktpersoner på detta företaget

Bemanningsenheten reception

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Vård- och omsorgsförvaltningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 mars 2022
  • Ansök senast: 19 april 2022

Besöksadress

Storgatan 2
Heby

Postadress

Heby kommun
Heby, 74488

Liknande jobb


Projektekonom till samhällsviktiga kommunikationstjänster

Projektekonom till samhällsviktiga kommunikationstjänster

20 december 2024

Förvaltningsekonom Kommunstyrelseförvaltning

Förvaltningsekonom Kommunstyrelseförvaltning

19 december 2024

Ekonom till kultur- och utbildningsförvaltningen

Ekonom till kultur- och utbildningsförvaltningen

17 december 2024