Ekonom med förvaltningsuppdrag och arbetsledande funktion.

Arbetsbeskrivning

Björkö Friskola söker Ekonom med förvaltningsuppdrag och arbetsledande funktion.
Stiftelsen Waldorfpedagogik i Vreta Kloster är huvudman för Björkö Friskola, som är Linköpings första friskola, och förskolan Virvelvinden. Från starten 1992 växte skolan med en klass per år och omfattar idag förskoleklass till och med klass nio och fritidshem. Vi arbetar mot skolverkets nationella mål och kunskapskrav. Elevernas lärande sker genom teoretisk, praktisk och estetisk inlärning enligt Waldorf-filosofin.
Våra verksamheter finns i en fantastisk miljö mitt i naturen strax utanför Ljungsbro. Sammanlagt finns idag ca 285 barn, varav ca 245 på skolan, och ca 70 anställda i verksamheterna.
Stiftelsen startades av föräldrar och styrelsen består till största delen av föräldrar till barn i verksamheterna.
Då vår verksamhetsförvaltare valt att sluta sin anställning efter 20 år söker vi nu hennes efterträdare.
Om uppdraget
Du är direkt underställd Stiftelsens ideellt arbetande styrelse och är en viktig länk mellan styrelsen och verksamheternas rektorer och anställda. I en relativt liten verksamhet som denna får du en övergripande roll med möjligheter att påverka. Huvuduppgiften är att ansvara för uppföljning av ekonomin i Stiftelsen och det helägda aktiebolaget WiV Fastighetsbolag AB som äger byggnaderna som Stiftelsen driver verksamheten i. Dessutom ansvarar du som chef för skolans administrativa personal och ser över att det finns rutiner och vägledning till stöd för hantering av administrativa arbetsprocesser.
Du ingår i skolans ledningsgrupp tillsammans med rektor och biträdande rektor. Du servar styrelse, rektor och anställda med ekonomisk information och underlag.
HR-frågor är en annan del av tjänsten liksom systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) i samverkan med rektorerna. Du servar rektorerna i personalfrågor och avtalsfrågor av olika slag såsom att skriva anställningsavtal, göra underlag till lönerevisioner och du ingår i styrelsens personalgrupp. Tillsammans med rektor är du arbetsgivarens företrädare i personalfrågor. Du ansvarar för att aktualisera och uppdatera policydokument på olika områden.
Löneadministration kan även ingå i tjänsten.



Kravprofil
Du har en ekonomiutbildning på högskolenivå i botten. Du kan arbeta självständigt, har en högt utvecklad analytisk förmåga, gillar att bearbeta ekonomiska underlag så att de blir begripliga för andra och är bra på att kommunicera det.
Som person är du lugn, stresstålig, förtroendeingivande och har lätt för att samarbeta, kommunicera och skapa goda relationer då arbetet innebär många kontakter med olika människor.
Du har integritet och känner dig bekväm med att representera arbetsgivaren och huvudmannen i olika frågor och du har ett stort intresse för skolans verksamhet.
Du delar gärna med dig av dina kunskaper och är en lagspelare samtidigt som du trivs med att arbeta självständigt.
Du drivs av din egen nyfikenhet men även av att tillsammans med andra hitta förbättringsområden och att få arbetsprocesser i mål. Du har förmåga att sätta dig in i frågor och ta reda på fakta på olika områden där du inte från början har full insikt.
För att lyckas i rollen är du strukturerad, lösningsorienterad, ser till helheten och har en analytisk förmåga där du har lätt att se orsak och samband. På det juridiska området känner du dig hemma och kan läsa lagtexter och avtal och dra slutsatser från dessa.
Vi ser också att du har bra kunskaper om systematiskt arbetsmiljöarbete, personal- och HR-frågor och kan stötta både rektorer och styrelsens personalgrupp med vad som gäller i olika situationer.
Som enda anställda ekonom i organisationen får du en ansvarsfull roll som du måste känna dig trygg med. Du har ett helhetsperspektiv med delat budgetansvar och ansvar för administration samt planerar och genomför beslut i samråd med rektorer.
Vi förväntar oss att du är datakunnig och van att arbeta med olika administrativa system.
Vi erbjuder
En positiv arbetsplats som är i ständig utveckling. Du får stor frihet i din tjänst, stora möjligheter att påverka och blir en del av en proffsig och tillåtande ledningsgrupp som stöttar varandra och jobbar engagerat för skolans och medarbetarnas bästa.
Ansökan
Vi behandlar ansökningarna efter hand så vänta inte med att ansöka.
Skicka din ansökan, gärna per mail, till anna.peterson@bjorkofriskola.se.
Sista ansökningsdag: 2021-11-07.
Tillträde: enl ök, senast i mars 2022.
Frågor: Välkommen att vända dig till
Rektor Maria Todea: 013-329 20 80 eller 0733-837109, maria.todea@bjorkofriskola.se
Verksamhetsförvaltare Anna Peterson: 013-687 35, 070-452 61 21, anna.peterson@bjorkofriskola.se
Styrelserepresentant Maria Tell: 070-614 14 03, maria.tell@bjorkofriskola.se

Kontaktpersoner på detta företaget

rektor Siri Dam Bustad
073-1803852
Stiftelseordförande Katarina Björklund
0734-18 42 58
Rektor Kristina Berry
013-3292080
verksamhetsadministratör Anna Peterson
013-687 35
Rektor Kristina Berry
013-329 20 80

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Björkö Friskola LJUNGSBRO
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 oktober 2021
  • Ansök senast: 7 november 2021

Postadress

Björkö Friskola
LJUNGSBRO, 59075

Liknande jobb


Projektekonom till samhällsviktiga kommunikationstjänster

Projektekonom till samhällsviktiga kommunikationstjänster

20 december 2024

Förvaltningsekonom Kommunstyrelseförvaltning

Förvaltningsekonom Kommunstyrelseförvaltning

19 december 2024

Ekonom till kultur- och utbildningsförvaltningen

Ekonom till kultur- och utbildningsförvaltningen

17 december 2024