OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Vi söker dig som trivs i en stor organisation är nyfiken, lösningsorienterad och analytisk. Avdelning Fordonsinformation arbetar med att hantera skatter och avgifter. Vi tar emot samtal från allmänheten och handlägger ärenden om bland annat ägarförhållanden, fordonsskatt och trängselskatt. Vi finns i Arjeplog, Borlänge, Visby och Örebro och har ca 300 medarbetare.
Verksamheten omfattar ansvar för uppbörd av skatter och avgifter innefattande förvaltning och utveckling av systemen. Transportstyrelsen tar årligen på uppdrag av Skatteverket in ca 14 miljarder i skatter och avgifter inom områdena fordonsskatt, vägavgifter och trängselskatt. Till detta kommer parkeringsanmärkningar samt alla andra avgifter inom Transportstyrelsen.
Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.
Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen
Du kommer att
• arbeta operativt med bokslutsarbete
• stämma av våra stora betalflöden för skatter och avgifter
• löpande ha kontakt med övriga avdelningar
• kvalitetssäkra betalflöden gentemot internt och externa uppdragsgivare
• arbeta med utveckling och effektivisering av processer
• arbeta med analyser inom olika flöden.
Du måste ha
• akademisk examen inom ekonomi, gärna inom redovisning, eller ha motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
• flera års erfarenhet av bokslutsarbete
• erfarenhet av kvalificerat arbete inom ekonomi
• god datorvana och ha goda kunskaper i Office-paketet, främst Excel
• god förmåga att utrycka dig väl på svenska både i tal och skrift.
Det är meriterande om du också har
• erfarenhet av liknande arbetsuppgifter i en statlig verksamhet
• erfarenhet av att arbeta i ekonomisystemet UBW (fd Agresso).
Vi vill att du
• är analytisk och har förmågan att lösa problem utan att missa de långsiktiga strategierna, ser logik och samband i komplex information
• har en god samarbetsförmåga och arbetar bra med andra människor, du är smidig, lyssnar och kommunicerar för att hitta lösningar och på ett prestigelöst sätt fokuserar på det gemensamma målet
• är strukturerad och kan arbetar enligt en tydlig process, organiserar och planerar ditt arbete väl, slutför det som påbörjats och håller tidsramar
• är självgående och tar ansvar för din uppgift, strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vid frågor är du välkommen att kontakta Sektionschef Ekonomi Uppbörd Maria Fransson maria.fransson2@transportstyrelsen.se. ST, Cecilia Yttergren och Saco, Eva Isaksen nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2023-5773. Vi behöver din ansökan senast den 29 augusti 2023. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Kort om avdelning Fordonsinformation
Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.
Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.