OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Inom norra Dalarna bor cirka 35 000 invånare och här finns över 1000 företag som tillsammans med ett stort antal fritidshus och turister, såväl sommar som vinter, ska förses med dricksvatten och hållbara lösningar inom avfallshanteringen. Med uppdrag att verka för ”ett hållbart liv – tillsammans” finns Nodava AB (Norra Dalarna Vatten & Avfall) som är ett kommunalt bolag, gemensamt ägt av Mora, Orsa och Älvdalens kommuner.
Inom Nodava finns avdelningen för ekonomi och administration med uppdrag att vara styr- och stödfunktion inom ekonomi, gemensam administration och kundservice. I ekonomiuppdraget ingår redovisning, ekonomisk uppföljning, budgetarbete, årsredovisning, verksamhetsplanering och bokslut till Nodava och Nodavas tre ägarbolag. I avdelningens uppdrag ingår också stöd och utveckling av ekonomisystemet samt övergripande ekonomiadministration.
Nodava är i en spännande utvecklingsfas där avdelningens verksamhet är en viktig del i organisationens framgång och uppnåelse av visionen ”För ett hållbart liv – tillsammans”. I den utvecklingsfas som bolaget befinner sig i kommer ekonomifunktionen ha en viktig roll. Vi har som ambition att möta utmaningarna tillsammans och ser gärna att du aktivt bidrar i verksamhetens utvecklingsresa. Du kommer erbjudas stora möjligheter till egen utveckling i yrkesrollen och som kollega hos oss blir du en del av ett kompetent, trevligt och engagerat gäng. Inom ekonomifunktionen arbetar idag tre medarbetare med såväl egna som överlappande ansvarsområden.
Dina arbetsuppgifter
Ansvara för löpande redovisning, bokföring och avstämningar.
Ansvara för periodiseringar av intäkter och kostnader.
Ansvara för kundreskontra samt arbete såsom fakturering, rättningar och krediteringar, inbetalningar, påminnelser mm.
Göra månadsuppföljning utifrån intern arbetsfördelning.
Medverka i budget- och bokslutsarbetet samt årsredovisning.
Medverka i utveckling och kvalitetssäkring av bolagets processer och rutiner inom ekonomiområdet.
Ge internkonsultativt stöd och utbilda inom bokförings- och skattefrågor.
Medverka med ekonomkompetens i interna utvecklingsprojekt.
Medverka i utveckling av ekonomifunktionen
Bidra med omvärldsbevakning inom verksamhetsområdet.
Din profil
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom ekonomi eller motsvarande kunskapsnivå förvärvad på annat sätt. För uppdraget krävs mycket goda IT-kunskaper, särskilt i Excel. Viktigt är också kunskaper i ekonomisystem (inom Nodava använder vi i nuläget Visma). Du har goda kunskaper om lagar och regler inom ekonomiområdet och meriterande är kunskaper om svensk offentlig förvaltning.
Uppdraget kräver erfarenhet från arbete med redovisning och vi ser gärna att du också har tidigare erfarenhet från arbetet med budget, bokslut, uppföljning och prognoser.
Uppdraget kräver att du ser helheter och har ett arbetssätt där du ser till hela verksamhetens bästa och tar hänsyn till det större perspektivet. I vår utvecklingsresa välkomnar vi också om du har erfarenhet från arbete med utvecklig av processer och rutiner.
Du har ett strukturerat arbetssätt i kombination med förmåga att se möjligheter i förändringar och kunna anpassa sig till ändrade omständigheter. Du har gärna en förmåga att se till sakers långsiktiga betydelse och anpassar dina handlingar utifrån ett strategiskt perspektiv.
Att kunna kommunicera såväl muntligt som skriftligt på ett tydligt sätt är mycket viktigt för att säkerställa korrekt information. Du tycker om att samarbeta med andra och har ett serviceinriktat bemötande.
För att lyckas i rollen krävs ekonomisk medvetenhet. Du förstår och tillämpar affärsmässiga principer samt förstår numeriska underlag. Vi ser gärna att du också är noggrann och kvalitetsmedveten.
Då organisationen befinner sig i en förändringsprocess är det en fördel om du har ett reflekterande förhållningssätt, är stabil och ser relationer i sitt rätta perspektiv samt skiljer på det personliga och professionella.
Då tjänsten kan innebära resor inom regionen bör du ha B-körkort.
För att trivas hos oss ska du tillsammans vilja utveckla framtiden med engagemang, stolthet och ansvar för våra kunder och varandra.
Din arbetsplats blir i Nodavas fina lokaler i Orsa. Arbetet innebär heltid. Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde snarast enligt överenskommelse.
Ansökan och mer information
Vill du vara med och tillsammans med engagerade kollegor vara med på Nodavas utvecklingsresa? Välkommen med din ansökan!
Ange referens ”Ekonom” och sänd ansökan och CV via e-post till: info@nodava.se. Sista ansökningsdag: 20 december 2021.
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta chef för avdelningen ekonomi och administration Ann-Louise Pihlström, tel. 0250-55 27 03. Facklig kontaktperson: Pär-Olof Grannas, Vision, tel. 0250-55 27 09.
Mer information om Nodava hittar du på webbplats: www.nodava.se
Nodava undanber vänligt och bestämt alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Avfallschef Tomas Carlsson
0250-552720
Driftledare ÅVC Sabina Hedman
0250-552723
VA-distributionschef Håkan Andersson
0250-552736
Arbetsledare Mora Sören Erkers
0250-552743
Arbetsledare Orsa/Älvdalen Krister Engström
0250-552750
Arbetsledare Orsa & Älvdalen Krister Engström
0250-552750
Chef VA-produktion Uno Bergström
0250-552743