Ekonom med sektionsansvar

Ekonom med sektionsansvar

Arbetsbeskrivning

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Institutionen för kliniska vetenskaper är jämte fem andra institutioner en del av Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet. Här bedrivs forskning och utbildning som sätter människans hälsa och livskvalitet i fokus. Institutionen för kliniska vetenskaper är organiserad i fyra sektioner och 16 olika ämnesområden.

Inom institutionen förekommer administration inom områdena utbildning på grund- och avancerad nivå, forskarutbildning, kommunikation, personal och ekonomi. Administrationen leds av en administrativ chef och totalt utgör institutionens samlade administratörer ett 20-tal medarbetare. De flesta inom administrationen arbetar direkt mot en sektion med verksamhet inom Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Vi söker nu en sektionsekonom som vill vara en del av en spännande och flexibel verksamhet och fortsätta utvecklingen av institutionens ekonomiarbete. Vi erbjuder en stimulerande arbetsmiljö med goda möjligheter till kompetensutveckling. Som anställd vid Göteborgs universitet erbjuds du flera förmåner som t.ex. friskvårdsbidrag, se https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss. 

Arbetsuppgifter 
Som sektionsekonom utgör du ett kvalificerat verksamhetsstöd i ekonomiska frågor som rör sektionen. I arbetsuppgifterna ingår projektekonomi för externa projekt, vilket innebär budgetering, uppföljning och rapportering av forskningsprojekt gentemot externa givare, och administrering i vårt kontraktshanteringssystem. I arbetet ingår även att tillsammans med övriga ekonomer arbeta med budget och bokslut, löpande ekonomihantering som avstämningar, fakturahantering (kund- och leverantörsreskontra) samt omföringar, anläggningsredovisning och inköp. Du kommer att arbeta nära verksamhetschefer och projektledare samt institutionens ekonomisamordnare. Arbetet utförs i hög grad utifrån ”deadlines”. 

Kvalifikationer 
Du har relevant utbildning för arbetsuppgifterna, gärna högskoleexamen. Arbetslivserfarenhet av ekonomiadministrativt arbete och goda kunskaper av styrande och normerande regelverk inom ekonomiområdet är ett krav. Det är även meriterande att ha arbetat med de ekonomisystem som används inom universitetet såsom Agresso, Panorama och Proceedo. Vi förutsätter att du har god datorvana (Officepaketet och särskilt Excel). Det är meriterande om du har erfarenhet från att ha arbetat med inköp och externa medel.

Du är en person som trivs i en dynamisk miljö med omväxlande arbete och tidvis högt tempo. Du förväntas kunna planera ditt arbete självständigt utifrån fasställda tiddsramar. Som person är du flexibel, motiverad, prestigelös och har integritet. Arbetet kräver även att du är strukturerad och noggrann. Du har en god analytisk förmåga, ett proaktivt synsätt och lätt för att identifiera och lösa uppgifter som uppkommer. Du har en hög känsla för service med stor kommunikativ förmåga och är en ”god pedagog”. Arbetet innebär mycket kontakter både internt och externt, något som ställer höga krav på god samarbetsförmåga och god förmåga att utrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet

Anställning 
Anställningen är en tillsvidareanställning, heltid, med placering tills vidare vid Institutionen för kliniska vetenskaper. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.  

Kontaktuppgifter för anställningen 
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta administrativ chef, Martin Thulin, 031-786 55 19, martin.thulin@gu.se eller ekonomisamordnare, Ann-Sofie Nord, 031-786 41 60, ann-sofie.nord@gu.se


Fackliga organisationer 
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande 

Ansökan 
För att söka en anställning vid Göteborgs universitet måste du registrera ett konto i vårt rekryteringssystem. Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. 

Ansökan ska vara inkommen senast: 2022-11-08


Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs universitet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 oktober 2022
  • Ansök senast: 8 november 2022

Postadress

Universitetsplatsen 1
Göteborg, 40530

Liknande jobb


14 november 2024

Business Controller till Recipharm i Uppsala

Business Controller till Recipharm i Uppsala

14 november 2024

14 november 2024

Senior Business Controller till växande team

Senior Business Controller till växande team

14 november 2024