Ekonom och utlysningsadministratör till Innovation och transformation

Ekonom och utlysningsadministratör till Innovation och transformation

Arbetsbeskrivning

Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.Om arbetsplatsen
Helsingborgs stad vågar testa, utforska och pröva nytt. 2019 bestämde vi oss för att bli en av Europas mest innovativa städer (vi blev nominerade 2020). Över 300 innovationsinitiativ senare går vi nu in i nästa steg i vår innovationsresa som är att etablera en ny avdelningen för Innovation och transformation inom stadsledningsförvaltningen. Avdelningens syfte är att utveckla, accelerera och stödja ett fortsatt välfärdsinnovationsarbete i den kommunala organisationen och därmed bidra till högre kvalitet och ökad effektivitet. Avdelningen ska arbeta med att utveckla och ta position för innovations- och transformationssamverkan med våra invånare, andra städer, akademiska miljöer och näringsliv och attrahera finansiering nationellt och internationellt i syfte att gemensamt bli mer effektiva i att ta fram lösningar på våra samhällsutmaningar. Allt detta är ett led i stadens arbete med visionen Helsingborg 2035. 

Vi söker nu en erfaren och engagerad Ekonom och utlysningsadministratör för att förstärka vårt team. Du kommer att arbeta för hela Avdelningen för Innovation och Transformation men du kommer organisatoriskt att tillhöra Programstödsenheten. Syftet med Programstödsenheten är att erbjuda våra förvaltningar och bolag programstöd för stora och komplexa innovationsprojekt i samverkan med andra aktörer. Enheten kommer att arbeta med att processleda och samordna samverkan med externa aktörer (nationella som internationella) inkl ansökningar och finansieringslösningar. Enheten kommer att stötta kring portföljhantering och effektuppföljning, samordna nätverk och ge stöd för samverkan med akademiska miljöer, näringsliv och andra aktörer. Enheten kommer även att erbjuda processledning och metodik för staden som testbädd och living lab.   

Arbetsuppgifter
Som Utlysningsadministratör/ekonom har du en nyckelroll i att se till att avdelningens ekonomi och övriga processer är i god ordning. Du har övergripande ansvar för avdelningens ekonomi, inklusive budgetarbete, prognos och bokslut. Du tar även ansvar för dokumenthantering och diarieföring för avdelningen, utvecklar rutiner och processer samtidigt som du tar hand om löpande arbete. 

Dina arbetsuppgifter kommer vara:


• Övergripande ansvar för avdelningens ekonomi, inklusive budgetarbete, prognos och bokslut 
• Dokumentansvar/diarieföring för avdelningen – utveckling av rutiner samt löpande arbete 
• Stöd till stadens och bolagens EU-projekt och andra externfinansierade projekt i frågor som uppstår vid ansökan, uppstart och rapportering  
• I vissa centrala projekt ansvara för administration, projektekonomi samt redovisning  
• I samråd med internationella samordnare och nationell samordnare utveckla metoder för hur Helsingborgs stad och bolag på bästa sätt kan administrera och följa upp externfinansierade projekt  
• Stöd till programansvarig för klimat samt programmet smart stad i Helsingborg 
• Stöd med ekonomisk administration i program Forskning och transformation

Kvalifikationer
Du är strukturerad och välplanerad, levererar i tid och med kvalitet. Du har en bra förmåga att se det väsentliga och prioritera. Du tar eget ansvar, har en god samarbetsförmåga, gillar att arbeta i team och är lösningsfokuserad. 

Du är duktig på löpande hantering av administrativa och ekonomiska frågor, och samtidigt nyfiken och intresserad av att utvecklas, och du har ett driv i att söka svar på frågor du stöter på i ditt arbete.  Du har ett intresse av att utveckla nya arbetssätt och att förenkla befintliga rutiner och är intresserad av att lösa problem som uppstår i olika processer. Du har lätt för att sätta dig in i olika ekonomiska och administrativa frågeställningar, och att i samråd med problemägaren lösa dem.

Vad vi söker hos dig:

• Relevant utbildning inom ekonomi, administration eller liknande område
• Erfarenhet av budgetarbete, prognos och bokslut
• Goda kunskaper i Excel
• Erfarenhet av olika ekonomiska och administrativa system, och kan guida kollegor i hur de fungerar
• Förmåga att hantera ekonomiska och administrativa frågeställningar
• God kommunikationsförmåga och förmåga att vägleda och stödja kollegor
• Trygg i att läsa, skriva och kommunicera på engelska, samt kännedom om engelsk ekonomisk terminologi
• Förmåga att självständigt arbeta, vara strukturerad och leverera resultat i tid och med hög kvalitet
• Utvecklingsinriktad och nyfikenhet på att förbättra arbetsprocesser
• Stark samarbetsförmåga och förmåga att arbeta effektivt i team
• Analytisk förmåga att se det väsentliga och prioritera uppgifter

Vi ser det som meriterande om du har:

• Erfarenhet av projekthantering, särskilt inom EU-projekt eller externfinansierade projekt - både löpande hantering samt rapportering och uppföljning 
• Kunskap och kompetens inom diarieföring och dokumenthantering
• Van vid upphandlingsprocesser

Övrig information
Sista ansökningsdag: 2023-06-11

Anställningsform: Tillsvidare

Omfattning: Heltid 

Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1


För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.

Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Helsingborgs stad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 maj 2023
  • Ansök senast: 11 juni 2023

Liknande jobb


Verksamhetskoordinator

Verksamhetskoordinator

3 oktober 2024

2 oktober 2024

Projektkoordinator

24 september 2024