OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Var du än bor i Varberg finns havet, bokskogen, staden och kulturen inom räckhåll. Varberg har en fin stadskärna, goda kommunikationer och en intressant historia. I Varbergs kommun bor drygt 57 000 människor och befolkningen ökar ständigt. Företag och människor har upptäckt fördelarna med Varberg och söker sig till en kommun med hög livskvalitet Ekonomiavdelningen bildades organisatoriskt den 1/3 2010. Tidigare fanns ekonomifunktionen uppdelad i respektive del av förvaltningen. Ekonomiavdelningen har helhetsansvar för förvaltningens ekonomiprocesser. Förvaltningens verksamhet är till stor del intäktsfinansierad och arbetar enligt en beställar-/utförarmodell. Förvaltningens verksamhet är konkurrensutsatt, vilket medför att ekonomiavdelningen även tar ansvar för processer som involverar externa utförare. Vi behöver nu förstärka avdelningen och söker därför ytterligare en ekonom till vårt team, som idag består av fem personer. ARBETSUPPGIFTER Vi erbjuder ett stimulerande arbete som ekonom i en organisation som präglas av förändring och vidareutveckling, samtidigt som vi har stora krav på den kvalitet vi levererar. Du kommer främst att arbeta riktat mot våra utförare (Varbergs Sociala Tjänster och Varbergs Hälsofrämjande Tjänster) men även med vissa förvaltningsövergripande arbetsuppgifter. I tjänsten kommer främst nedanstående uppgifter att ingå: - Löpande redovisning. - Ekonomiskt uppföljnings- och prognosarbete. - Utföra samt medverka till att utveckla arbetet avseende ersättnings-, kostnads- och prisberäkningar inklusive dokument, mallar och rutiner för detta. - Medverka i framtagandet av förvaltningens budget. - Medverka i framtagandet av delårs- och årsbokslut. - Medverka i framtagandet av underlag och utredningar. - Medverka i framtagandet av ekonomiska nyckeltal. - Analysera verksamheterna utifrån ett ekonomiskt perspektiv. - Föreslå förbättringar/åtgärder främst utifrån ett ekonomiskt perspektiv. - Medverka i projekt främst med hänsyn till det ekonomiska perspektivet. - Medverka vid presentationer av ekonomisk karaktär vid behov. - Vara länken mellan utförarorganisationerna och ekonomiavdelningen. - Upprätta statistikunderlag internt och till externa myndigheter. - Aktivt medverka till att bibehålla en professionell och trivsam avdelning. KVALIFIKATIONER En relevant bakgrund för att på ett bra sätt utföra ovanstående uppgifter ställer krav på: - högskoleutbildning inom ekonomi eller motsvarande - arbetslivserfarenhet inom kommunal och politiskt styrd verksamhet - erfarenhet av intäktsfinansiering och beställar-/utförar konceptet Som person är du initiativrik, analytisk, serviceinriktad och positiv. Du är självständig och arbetar med stor noggrannhet samtidigt som du har god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. Stor vikt i denna rekrytering kommer också att fästas vid personens individuella förmågor.