Ekonom Socialkontoret

Arbetsbeskrivning

En dag på jobbet


Som ekonom för socialkontoret arbetar du med att stödja verksamhetschefer med att ständigt förbättra vår ekonomistyrning, resultatuppföljning samt förbättra och utveckla analyser av olika verksamheter. Du kommer även genomföra och delta i utredningsarbete liksom viss ärendeberedning. Internkonsultativt stöd till chefer inom verksamheterna är en stor del av arbetet. Tjänsten som ekonom är inriktad mot ekonomi- och verksamhetsstyrning, budgetarbete samt uppföljning av ekonomi och verksamhet. Vidare deltar du även i projekt kring analyser av ekonomi och verksamhet tillsammans med verksamhetscontrollern och andra medarbetare på staben. Du kommer även att vara ansvarig för ekonomiredovisning av ett ESF projekt som pågår mellan 2019-2022

I arbetsuppgifterna ingår bland annat:
- Månadsvisa periodiseringar och säkerställande av rättvisande resultat.
- Stöd till enhetschefer och utbildningar i ekonomisystemet.
- Ekonomiska utredningar och analyser av verksamheten.
- Använda ekonomiadministrativa system för budgetering och uppföljning av verksamheten.
- Utveckla nya och förbättra befintliga processer.
- Bearbeta riktlinjer för hur enhetsbudgeterna ska utformas och tillsammans med verksamhetscontroller lägga upp tidsplaner och göra en totalbudget utifrån delbudgetar.
- Förse områdeschefer, kvalitet- och utvecklingschef samt verksamhetscontroller med nödvändig ekonomisk information för styrning och uppföljning samt stödja utveckling av budget- och uppföljningssystem.
- Ekonomisk redovisning till ESF

Vem är du?

Krav:
- Du har examen med ekonomisk inriktning från universitet eller högskola.
- Du har flerårig erfarenhet av arbete med ekonomi- och verksamhetsstyrning samt budget- och uppföljningsprocessen.
- Du har även erfarenhet av att leda och medverka i projekt och arbetsgrupper.
- Du har ett strategiskt förhållningssätt, en god analytisk förmåga, kan se samband och konsekvenser samt driva och utveckla rutiner och processer.
- Du har även en god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
- Rollen ställer krav på din förmåga till helhetssyn. 

Meriterande:
- Vi ser gärna att du har erfarenhet av ekonomiarbete inom kommunal verksamhet och då främst inom individ- och familjeomsorgens verksamheter.
- Stor del av arbetet kommer att bestå av redovisning till ESF så det är till din fördel om du har tidigare erfarenheter av redovisning i något ESF projekt.
- Du får gärna ha erfarenhet av att arbeta i ekonomisystemet Visma.
- Utöver det förväntar vi oss att du kan hantera Officepaketet, med mycket goda kunskaper i Excel.

Personliga egenskaper:
- Som person är du noggrann, driven och initiativtagande samt ser vad som behöver göras och agerar på det.
- Du är ansvarstagande, har god samarbetsförmåga, ett öppet förhållningssätt och lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.
- Arbetet kräver god förmåga att arbeta självständigt samtidigt som du har lätt för att skapa goda relationer och bidrar till gott innovativt samarbete.




Vi erbjuder dig


Ett arbete där du är med och bidrar till att skapa förutsättningarna för medborgare som behöver samhällets stöd. Du som medarbetare är vår viktigaste tillgång. Vi erbjuder dig en arbetsplats där du har stora möjligheter att vara med och påverka din och vår gemensamma framtid. Här har vi en öppen kultur och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Vi tar vara på din kreativitet och ditt engagemang och uppmuntrar dig till att komma med idéer och utmana invanda arbetssätt, alltid med fokus på medborgaren. Att du deltar i utvecklingsarbete och förändringar är en självklarhet. Inom alla verksamheter är ambitionen att arbeta hållbart genom kvalitetsarbete, metodutveckling, digitalisering och kompetensutveckling.

Du kan läsa mer om våra förmåner här: https://www.sodertalje.se/kommun-och-politik/jobba-hos-oss/formaner/





Välkommen till oss!

Socialkontoret har cirka 750 anställda och är organiserad i tre verksamhetsområden. Du kommer tillhöra socialkontorets stab på 20 personer med kollegor som är ekonomer, verksamhetsstrateger, jurister, kvinnofridssamordnare, administratörer, systemförvaltare och välfärdsteknikutvecklare. Vårt uppdrag är att ge service och vara tillgängliga för alla som behöver stöd, hjälp och omsorg. Vi arbetar aktivt för att skapa en arbetsplats som ger alla medarbetare rätt förutsättningar att göra ett bra jobb och erbjuder ett arbete som berör. Vi sitter i stadshusets moderna lokaler nära centrum och kommunikationer.



Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Södertälje kommun Södertälje
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal
  • Heltid
  • Publicerat: 4 juli 2019

Liknande jobb


27 oktober 2024