OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen gör vi insatser som leder till goda möten med dem vi är till för och med varandra. Med en kultur, förhållningssätt och styrning- och ledning i ständig utveckling skapar vi de bästa förutsättningarna.
Vi är ca 9 000 medarbetare som jobbar i hela staden och som gemensamt driver verksamheten varje dag. Vi har över 50 vård- och omsorgsboenden, 200 korttidsplatser, 30 öppna träffpunkter, hemtjänst till över 8 000 personer och hälso- och sjukvård till 15 000 personer varje år.
Vill du också jobba för en mer meningsfull vardag och service av högsta kvalitet för invånarna i Göteborg? Välkommen till en arbetsplats där vi bryr oss om varandra, arbetar tillsammans och tänker nytt. Vi är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Är det du som älskar siffror och att ge råd till chefer, för att de ska kunna fatta informerade beslut? Du kommer i denna roll vara en del av avdelning ekonomi, där du och dina kollegor stöttar förvaltningens cirka 300 chefer.
I enhetens uppdrag ingår att säkerställa förvaltningens ekonomistyrning och att god redovisningssed tillämpas samt att driva utvecklingen av stadens och förvaltningens ekonomiprocesser. Det är en chefsnära och rådgivande roll med fokus på att stödja och coacha verksamheten med ekonomisk planering, budgetering, uppföljning, prognos, analys, inköp och ekonomiska utredningar.
Som ekonom driver och utvecklar du även arbetsuppgifterna inom bokslut, budget- och analysarbete, uppföljningar, utredningar och projektarbete. Då enheten startade januari 2021 finns det fortfarande stora möjligheter att påverka och utforma ekonomiavdelningens uppdrag, struktur, roller och arbetssätt, vilket vi hoppas du ser som en spännande utmaning.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ekonomiexamen på högskolenivå. Det är meriterande om du har erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete inom kommunal verksamhet samt om du har goda kunskaper i verksamhetssystemen Unit4 Agresso, Proceedo, Hypergene samt Officepaketet, särskilt Excel.
För att du ska trivas hos oss är det viktigt att du är prestigelös och ödmjuk. Som person har du helhetssyn och kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du visar intresse för och samverkar i övergripande frågor för att skapa mervärde, genom att vara strukturerad, använda tiden effektivt, arbeta systematiskt, organiserat och metodiskt.
Uppdraget förutsätter att du har god analytisk förmåga och i rollen som ekonom betyder det att du kan se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och komplex information. Du känner dig trygg med att utföra dina arbetsuppgifter självständigt och har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag.
Då du arbetar konsultativt kräver rollen som ekonom att du har förmåga att pedagogiskt förklara problem och information för olika mottagare och ur olika perspektiv. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjar och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.
Välkommen att söka hos oss!
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Som medarbetare i Göteborgs Stads Äldre samt vård- och omsorgsförvaltning jobbar du för en meningsfull vardag och service av hög kvalitet för alla invånare. Välkommen till en arbetsplats där vi bryr oss om varandra, arbetar tillsammans och tänker nytt. Vi är Göteborg.
Vad kan vi erbjuda dig?
• Trygg anställning med goda anställningsvillkor
• Karriärmöjligheter
• Internutbildningar
• Spännande och meningsfulla arbetsuppgifter
• Introduktion vid nyanställning
• Heltid med möjlighet till deltid
• Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag:
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.