Ekonom till Allmänna arvsfonden på Kammarkollegiet

Ekonom till Allmänna arvsfonden på Kammarkollegiet

Arbetsbeskrivning

Är du ekonom och trivs i en roll med många kontaktytor? Tycker du dessutom om att jobba med utveckling och uppföljning till viss del av din tjänst? Då kan vi erbjuda dig ett intressant arbete som ger dig stora möjligheter att utveckla din kompetens och roll och samtidigt vara med och utveckla vår verksamhet och bidra till ett bättre samhälle med lika rättigheter och möjligheter för alla.

Arvsenheten är en av fyra enheter på Kammarkollegiets Arvsfondsavdelning. Arvsenheten ansvarar för att bevaka Allmänna arvsfondens rätt, bland annat genom att avveckla de dödsbon som tillfallit fonden. Den praktiska avvecklingen utförs av gode män som Kammarkollegiet anlitar. Pengarna som tillfaller Allmänna arvsfonden används till projekt till förmån för barn, unga, personer med funktionsnedsättning och äldre över 65 år.

Arbetsbeskrivning
I din roll som ekonom är du placerad på ekonomi- och administrationssektionen och arbetar huvudsakligen med att följa upp och granska våra gode mäns redovisningar och arbete när de avslutat avvecklingen av ett dödsbo. Det är viktigt att hanteringen gått rätt till och att pengarna redovisats på ett korrekt sätt. Ekonomerna verkar för att granskningen sker på ett smidigt sätt utan dröjsmål.

Du har mycket kontakt med gode män när du granskar deras redovisningar av förvaltningen av dödsbon. Du hanterar fondens skattekonto, överklagar skattebeslut, redovisar och betalar in skatt, moms och sociala avgifter till Skatteverket. Du hanterar även gravfrågor som hör till ärendena. 

Ekonomerna arbetar med att fortlöpande ta tillvara och omsätta erfarenheter och förbättringsförslag i åtgärder som förenklar för både våra gode män och det egna arbetet.

Du kommer även vara med och ta fram nya processer och metoder för att effektivisera ekonomernas arbetssätt. I rollen som ekonom ingår även att analysera, utvärdera och följa upp verksamheten för att skapa förutsättningar för ständiga förbättringar. Du kommer bidra med kunskap och erfarenhet av att systematiskt arbeta med uppföljning, utvärdering och analys av verksamheten.

Är du vår nya kollega?
Vi söker dig som har:


• ekonomexamen från högskola/universitet eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer är likvärdig.
• minst 2-3 års relevant erfarenhet av att arbeta som ekonom eller med arbetsuppgifter som arbetsgivaren bedömer är likvärdiga.
• goda kunskaper i svenska och har lätt för att uttrycka dig skriftligt och muntligt.
• grundläggande kunskaper i engelska i tal och skrift.

Det är meriterande om du har:


• aktuell och relevant erfarenhet av att arbeta med redovisning eller motsvarande kunskaper förvärvade genom studier.
• aktuell och relevant erfarenhet från arbete på statlig myndighet eller inom annan offentlig förvaltning med samma eller liknande arbetsuppgifter.
• erfarenhet av att arbeta med revision.
• erfarenhet av systematiskt arbete med uppföljning, utvärdering och analys av verksamheten.
• erfarenhet av strukturerat utvecklingsarbete.
• erfarenhet av att arbeta med att ta fram och uppdatera styrdokument.
• erfarenhet av ärendehanterings- och ekonomisystem (exempelvis Platina, Agresso /Unit4)

Personliga egenskaper
Att arbeta på Kammarkollegiet innebär att du får ett stort eget ansvar för ditt område och disponerar din tid efter vad arbetet kräver. Du behöver vara rustad för och intresserad av att ta ett sådant ansvar. Vi tror också att du brinner för att bidra till något som gagnar vårt samhälle.

Arbetsuppgifterna kräver att du kan arbeta självständigt och fatta egna beslut. Flexibilitet, noggrannhet och förmåga att behålla fokus trots att arbetstakten stundvis kan vara hög är också viktiga egenskaper för att fungera väl och trivas i rollen. Då det finns goda möjligheter att påverka hur arbetet utförs är det också viktigt att du har ett intresse för förändringsarbete och har lätt att fånga utvecklingsmöjligheter och omsätta dem i praktiken.

Du kommer att samarbeta med handläggare inom enheten liksom inom myndigheten vilket ställer krav på god samarbetsförmåga. Du kommer även att ha kontakt med gode män vilket ställer krav på att du har en förmåga att vara tydlig i din kommunikation.

Då vi arbetar i olika handläggningssystem är det viktigt att du har lätt för att sätta dig in i nya digitala system och arbetssätt.

Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter den tillför verksamheten. Vi sätter kompetensen i fokus och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk och social tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning och ålder.

Mer information
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tjänsten är placerad i Stockholm.

Vi arbetar i fina aktivitetsbaserade lokaler i Gamla stan i centrala Stockholm och erbjuder också möjlighet till visst arbete på distans.

Tillträde enligt överenskommelse.

Ansökan
Välkommen med din ansökan, inklusive CV och personligt brev, senast den 17 mars 2024.

Kontaktpersoner
Minna Frisk, sektionschef, telefon 08 - 700 09 68

Karin Edstrand, SACO-S, telefon 08 - 700 08 48

Lisa Ericson, ST, telefon 08 – 700 06 40

Övrigt 
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 350 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kammarkollegiet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 februari 2024
  • Ansök senast: 17 mars 2024

Besöksadress

Birger Jarlsgatan 16 10315 STOCKHOLM
None

Postadress

Box 2218
Stockholm, 10315

Liknande jobb


1 november 2024

Chief accountant

Chief accountant

22 november 2024