Ekonom till Arvsenheten

Ekonom till Arvsenheten

Arbetsbeskrivning

Är du ekonom och trivs i en roll med många kontaktytor? Då kan vi erbjuda dig ett intressant arbete som ger dig stora möjligheter att utveckla din kompetens och roll. 

Arvsenheten ansvarar för att bevaka Allmänna arvsfondens rätt. Det sker bland annat genom avveckling av de dödsbon som tillfaller fonden. Den praktiska avvecklingen utförs av gode män som kollegiet anlitar. Pengarna som tillfaller Allmänna arvsfonden används till projekt till förmån för barn, unga och personer med funktionsvariationer. 

Tjänsten som ekonom

Som ekonom på Arvsenheten ansvarar du för granskning av de gode männens hantering av sina avvecklingsuppdrag.  Våra ekonomer verkar för att granskningen sker på ett smidigt sätt utan dröjsmål. Erfarenheterna tas fortlöpande tillvara och omsätts i åtgärder som förenklar för både våra gode män och det egna arbetet.  

Du har mycket kontakt med gode män och granskar deras redovisningar av förvaltningen av dödsbon. Du hanterar fondens skattekonto, överklagar skattebeslut, redovisar och betalar in skatt, moms och sociala avgifter till Skatteverket. Du hanterar även gravfrågor som hör till ärendena. 

Är du vår nya kollega?

Att arbeta på Kammarkollegiet innebär att du får ett stort eget ansvar för ditt område och disponerar din tid efter vad arbetet kräver. Du behöver vara rustad för och intresserad av att ta ett sådant ansvar. Vi tror också att du brinner för att bidra till något som gagnar vårt samhälle.

Arbetsuppgifterna kräver att du kan arbeta självständigt och fatta egna beslut. Flexibilitet,  noggrannhet och förmåga att behålla fokus i stressade situationer är också viktiga egenskaper för att fungera väl och trivas i rollen. Det finns goda möjligheter att påverka hur arbetet utförs och därför tror vi att du har lätt att fånga utvecklingsmöjligheter och omsätta dem i praktiken.

Du samarbetar bra med alla handläggare inom enheten liksom inom myndigheten.  Det är också viktigt att ha ett bra samarbete med de gode männen och i denna relation vara tydlig med de krav som myndigheten ställer på dem.  Du har goda kunskaper i svenska och har lätt för att uttrycka dig skriftligt och muntligt.

I dag arbetar vi i olika handläggningssystem och det är därför viktigt att du har lätt för att sätta dig in i nya digitala system. Vi vill även att du är intresserad av det förändringsarbete som pågår på avdelningen, vilket kan leda till att ditt uppdrag kan breddas.

Vi söker dig som har:

-ekonomexamen från högskola/universitet eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer är likvärdig.

Det är meriterande om du har:  

- utbildning med inriktning mot redovisning/revision 

- erfarenhet av arbete med redovisning/revision 

-erfarenhet av ärendehanterings- och ekonomisystem (exempelvis Iipax och Agresso)

-erfarenhet av controlling/uppföljningsarbete 

-erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Erfarenheten kan exempelvis ha erhållits vid överförmyndare, bank, revisionsbyrå eller advokatbyrå.

-aktuell och relevant erfarenhet från arbete på statlig myndighet eller inom annan offentlig förvaltning med samma eller liknande arbetsuppgifter. 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Mathias Westrell, enhetschef 08-700 09 66; 070-764 64 64

Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48

Hanne Konradsen, ST, telefon 08-700 07 88

Mer information
Tillträde snarast. Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning.

Ansökan
Välkommen med din ansökan, inklusive CV och personligt brev, via www.kammarkollegiet.se/jobba-har/lediga-jobb, senast den 19 februari 2021.

Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Läs mer på : www.kammarkollegiet.se


Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kammarkollegiet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 februari 2021
  • Ansök senast: 19 februari 2021

Besöksadress

Birger Jarlsgatan 16 10315 STOCKHOLM
None

Postadress

Box 2218
Stockholm, 10315

Liknande jobb


1 november 2024

Chief accountant

Chief accountant

22 november 2024