OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas och får ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?
Avesta kommuns centrala ekonomienhet ansvarar för kommunens styrprocess, det vill säga planering, budget och uppföljning. Vi arbetar också med sedvanliga aktiviteter i ekonomiprocessen som kundfakturering, leverantörsbetalningar och likvidhantering. Tillsammans arbetar vi med att samordna processer som gör att kommunen lever upptill kraven på god intern styrning och kontroll.
Vi är inne i ett spännande förändrings- och utvecklingsarbete där vi utvecklar vår digitala förmåga ytterligare. Vi står också inför en generationsväxling på enheten, vilket innebär att det finns stora möjligheter att vara med och utveckla verksamheten.
Nu söker vi en ekonom för ett vikariat, som vill vara med och kvalitetssäkra och utveckla enheten tillsammans med oss. Är du den vi söker?
ARBETSUPPGIFTER
Ekonomiavdelningens uppgift är att samordna kommunens ekonomihantering samt att fungera som stöd i olika ekonomiska frågor. Avdelningen består av ekonomi, redovisning och upphandling. Som vikarierande ekonom har du som huvudsaklig arbetsuppgift att samordna kundprocessen, med särskilt ansvar för kundreskontra. Utöver detta kommer din roll även omfatta vanligt förekommande arbetsuppgifter på en ekonomiavdelning som bland annat:
• Leverantörsreskontra
• Avstämningar
• Löpande redovisning
Vi använder Agresso/Unit4 ERP som ekonomisystem samt flertalet andra digitala system för att sammanställa ekonomisk information.
Avesta kommun är i ett skede där vi går emot en mer digital och automatiserad hantering av olika processer och där kommer du att ha en viktig funktion att fylla genom medverkan i olika utvecklings-projekt.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har slutförd gymnasial utbildning inom exempelvis ekonomi, administration eller annan erfarenhet/utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. I den här tjänsten behöver du ha praktisk erfarenhet av ekonomiarbetet. God kompetens i Excel och systemförståelse är ett krav. För att bäst möta kraven i tjänsten behöver du även ett intresse för digitala processer och vara utvecklingsinriktad.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga kompetenser och söker dig som är noggrann, ansvarsfull och är trygg i din yrkesroll. Vi vill att du har en förmåga att inta ett helhetsperspektiv, likväl en god analytisk förmåga för att kunna bedöma och värdera ekonomisk information.
Då du kommer samarbeta med andra människor inom olika verksamhetsområden är det viktigt att du är tillmötesgående samt har en förmåga att samarbeta och vilja att hjälpa andra. Som ekonom är det viktigt att du kan strukturera och organisera arbetet effektivt. Rollen innebär att du är självgående och på ett kvalitetsmedvetet sätt kan driva dina processer framåt inom givna tidsramar.
Övrigt meriterande för tjänsten:
• Högskoleutbildning inom ekonomi, helst med redovisningsinriktning,
alternativt certifierad redovisningskonsult
• Erfarenhet av ekonomiskt arbete i en politiskt styrd organisation
• Arbete med utveckling av olika ekonomiprocesser
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.