Ekonom till Chalmers

Ekonom till Chalmers

Arbetsbeskrivning

Institutionen för Rymd-, geo- och miljövetenskap söker en ny ekonom. Du kommer erbjudas en varierande och utmanande roll där du bland annat kommer att ansvara för ekonomin på en av institutionens avdelningar.

Information om institutionen
Institutionen för Rymd-, geo- och miljövetenskap (SEE) består av fem avdelningar. Vi bedriver forskning och utbildning inom allt från globala utmaningar om hållbarhet och energiförsörjning till astronomi och rymdvetenskap. Institutionen har cirka 250 anställda och omsätter 300 Mkr. Du kommer att tillhöra institutionens verksamhetsstöd som består av 14 personer och är en väl fungerande avdelning som kännetecknas av kompetens, service, god arbetsmiljö och en stolthet över institutionens övriga verksamhet. 

Dina arbetsuppgifter
Som ekonom på SEE kommer du arbeta nära verksamheten och ingå i en grupp om fem ekonomer. Du driver och planerar ditt arbete självständigt. Du kommer bland annat ansvara för ekonomin på avdelningen Mikrovågs- och optisk fjärranalys (MoF), vara ekonomistöd till institutionens grundutbildning och vid behov vara en extra ekonomiresurs för de avdelningar som har infrastrukturer. Huvuduppgiften handlar om att utreda, analysera, prognostisera samt sammanställa ekonomisk information.

I arbetsuppgifterna ingår att;
• Analysera information om det ekonomiska resultatet på avdelningen
• Följa upp och analysera projektens resultat
• Upprätta projekt- och avdelningsbudget
• Upprätta prognos och se till att bland annat avdelningschef och projektledare har den ekonomiska information som behövs för att driva verksamheten
• Göra avstämningar i samband med bokslut
• Upprätta bokslut för avdelningen
• Rapportera finansiell projektinformation till finansiär
• Ge avdelningschef och projektledare rådgivning i ekonomiska frågor
• Utveckla och förbättra ekonomiprocesserna tillsammans med övriga ekonomer

I tjänsten ingår även övriga ekonomiuppgifter som fakturahantering, anläggningsregister, löpande korrigeringar, lönekontering, rekvirering av bidrag och kontraktsadministration.

Din profil
Du har högskoleexamen, civilekonom eller motsvarande. Du har minst 3 års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete. Du har goda kunskaper i Excel och vana vid att arbeta i ekonomiadministrativa system.

Det är viktigt att du har förmåga att kommunicera ekonomi på alla nivåer inom verksamheten. Du har lätt för att prioritera samt förmåga att klara av arbetstoppar vid t ex bokslut och budget. Du bör även ha förmåga att arbeta proaktivt och problemlösande. För att klara arbetet måste du kunna arbeta självständigt och vara van vid att ta egna initiativ. Noggrannhet, att hålla deadlines och god kommunikationsförmåga är självklarheter. Då vi arbetar i en internationell miljö krävs det att du är van vid att kommunicera både muntligt och skriftligt på såväl svenska som engelska.

Du är utåtriktad, framåt och tar egna initiativ. Du har förmågan att tänka analytiskt och strategiskt. Dessutom har du lätt för att samarbeta.

För att trivas i denna roll bör du vara noggrann och effektiv, ha en analytisk förmåga samt ett väl utvecklat siffersinne. Vidare bör du också drivas av stort eget ansvar i dina arbetsuppgifter och ha förmågan att hantera flera processer samtidigt. Det är starkt meriterande med erfarenhet från universitetsvärlden liksom erfarenhet av projektredovisning, gärna redovisning av EU projekt. 

Vi erbjuder dig en varierad tjänst med ambitiösa och trevliga kollegor samt ett arbetsklimat som är positivt, nytänkande och framåtsträvande.

Du ska ha körkort för bil, då du måste kunna förflytta dig mellan institutionens olika campus.

Anställningsform
Tillsvidareanställning på heltid.

Chalmers arbetar aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare. Jämställdhet och mångfald är viktiga grunder för all verksamhet på Chalmers.

Att arbeta på Chalmers
Chalmers vision: ”För en hållbar framtid” genomsyrar synen på vår arbetsmiljö och våra medarbetare.
Här kan du läsa mer om våra förmåner och hur det är att arbeta på Chalmers.

Ansökningsförfarande
Ansökan ska vara märkt med Namn, Ref 20210201 och dokumenten sparas som PDF-filer enligt nedan:

CV

Personligt brev
• 1-2 sidor

Övrigt (valfritt)
• Eventuella intyg, betyg etc. Referenser lämnas vid en eventuell intervju.

Sista ansökningsdag: 1 juni

Vid frågor, vänligen kontakta
Jonas Heiker, administrativ chef
E-mail: jonas.heiker@chalmers.se
Telefon: 031-7722576

Maria Karlsson, institutionsekonom
E-mail: maria.karlsson@chalmers.se
Telefon: 031-7721844

Camilla Kolm, HR-partner
E-mail: camilla.kolm@chalmers.se

*** Chalmers undanber sig alla erbjudanden om ytterligare jobbannonsering eller rekryteringsstöd i samband med denna rekrytering. ***
 



Chalmers vision är att aktivt medverka till en hållbar framtid. Vår forskning och utbildning inom teknik, naturvetenskap, arkitektur och sjöfart bedrivs i nära kontakt med omvärlden. Strategin för att nå vetenskaplig excellens förverkligas inom sex styrkeområden; Energi, Hälsa och teknik, Informations- och kommunikationsteknik, Materialvetenskap, Produktion och Transport. De grundläggande vetenskaperna utgör basen och hållbarhet, innovation och entreprenörskap är viktiga drivkrafter. Chalmers har omkring 11 000 studenter och 3000 anställda. Utveckling och förnyelse har präglat Chalmers ända sen starten 1829, helt enligt grundaren William Chalmers motto: Avancez!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Chalmers Tekniska Högskola AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 maj 2021
  • Ansök senast: 1 juni 2021

Besöksadress

412 96 Göteborg 41296 Göteborg
None

Postadress

Chalmersplatsen 4
Göteborg, 41296

Liknande jobb


1 november 2024

Chief accountant

Chief accountant

22 november 2024

Hyrköp - Redovisningsekonom med inslag av controlling

Hyrköp - Redovisningsekonom med inslag av controlling

22 november 2024

Redovisningsekonom

Redovisningsekonom

22 november 2024