Ekonom till Chalmers

Ekonom till Chalmers

Arbetsbeskrivning

En central del av det verksamhetsnära stödet
Ekonomifunktionen på Chalmers präglas av en professionell hantering av vår ekonomistyrning och ekonomiadministration. Funktionen finns representerad både i det verksamhetsnära arbetet på våra 13 ämnesinstitutioner och i den lärosätesövergripande ledningen med sina stödorgan.

Den här tjänsten är placerad vid Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik
Verksamhetsstödet vid institutionen ansvarar för det administrativa stödet till institutionens kärnverksamhet, dvs ledning, lärare och forskare. Detta omfattar bl.a. ekonomi-, personal-, forsknings- och utbildningsadministration samt stöd i övriga administrativa frågor såsom exempelvis inköp och lokaler.

Om oss
Avdelningen för verksamhetsstöd är en gemensam resurs till institutionen och består av 19 medarbetare som arbetar i mindre team för att ge kärnverksamhet ett nära och professionellt stöd.

Som ekonom har du flera nära ekonomkollegor att bolla arbetsuppgifter, utvecklingsfrågor och utmaningar med. Du ingår även i Chalmers ekonominätverk, där du regelbundet får möjlighet till kompetensutveckling, introduktion till nyheter inom området och utbyte av erfarenheter med kollegor på andra institutioner inom Chalmers.

Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med olika ekonomiska uppgifter och bidra till ett effektivt och välfungerande verksamhetsstöd på institutionen. Det kan även innebära deltagande i utvecklingsprojekt som drivs på institutionen eller centralt.

Huvudsakliga arbetsuppgifter


• Rådgivare i ekonomiska frågor till chefer och projektledare
• Sörja för god redovisning i enlighet med interna och externa regelverk
• Budget, uppföljning, prognos och analys av projekt och verksamhet
• Ekonomisk projektrapportering till finansiärer
• Delta i institutionens budget- och bokslutsarbete
• Tolkning av villkor från finansiär och övriga avtalsparter

Vi söker dig som:


• Är noggrann och ansvarsfull
• Är proaktiv, flexibel och lösningsorienterad
• Har en god förmåga att samarbeta med kollegor, kunder och leverantörer
• Har ett strukturerat arbetssätt, kan hantera flera uppgifter parallellt och en prioriteringsförmåga
• Har integritet i din yrkesroll

Kvalifikationer
Utbildning



• Akademisk examen inom ekonomi

Nödvändiga erfarenheter och färdigheter


• Kvalificerat ekonomiarbete, minst tre års erfarenhet
• Redovisning, budget och bokslutsarbete
• Erfarenhet av att arbeta med ekonomi- och administrativa stödsystem
• God analytisk förmåga
• God pedagogisk och kommunikativ förmåga
• God förmåga i tal och skrift på svenska och engelska

Meriterande


• Dokumenterad erfarenhet för ansvar för hela ekonomiprocesser
• Erfarenhet av projektredovisning
• Kvalificerat arbete inom högskola/universitet
• Kunskap av EU-redovisning
• Erfarenhet av att arbeta med stödsystemen Raindance och Hypergene


Anställningsform
Tillsvidareanställning på heltid. Provanställning tillämpas.

Ansökningsförfarande
Vänligen besvara våra urvalsfrågor och skicka in ditt CV i PDF-format. Ansökan ska vara märkt med namn och referensnummer REF-20240714.

Sista ansökningsdag: 2025-01-12
Intervjuer planeras att hållas vecka 5.

Vi ser fram emot att höra från dig!



Vid frågor, vänligen kontakta
Laura Ojanen Prytz, Administrativ chef
Laura.ojanen.prytz@chalmers.se, 031-772 2609

Evelina Leckborn, HR-partner
Evelina.leckborn@chalmers.se

 

 

 

*** Chalmers undanber sig alla erbjudanden om ytterligare jobbannonsering eller rekryteringsstöd i samband med denna rekrytering. ***

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Chalmers Tekniska Högskola AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 december 2024
  • Ansök senast: 12 januari 2025

Besöksadress

412 96 Göteborg 41296 Göteborg
None

Postadress

Chalmersplatsen 4
Göteborg, 41296

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024