OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Migrationsverket arbetar med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld.
Frågor som berör och engagerar. Vi erbjuder en dynamisk miljö som präglas av mötet med människor och ett kontinuerligt lärande.
Vi söker en avdelningsekonom till kansliet på Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen. Kansliet utgör ett stöd till avdelningschefen avdelningens ledning. Kansliet arbetar bland annat med verksamhetsplanering, handläggningsordning, tar fram beslutsunderlag, gör utredningar, samordnar rapportering och skriver remissvar i olika frågor. De utgör också ett stöd för avdelningens enheter i förvaltningsrättsliga frågor och verksamhetsfrågor. Kansliet är ingången för avdelningens frågor och har ett samordnande ansvar för samverkan inom myndigheten. På kansliet finns idag sju medarbetare.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med ekonomiuppgifter såsom bokföring, avstämningar och kvalitetssäkring av avdelningens redovisning, ekonomiadministrativa rutiner och regler och ekonomiska delar i årsredovisning. En stor del av arbetet kommer att ägnas åt att stödja enhetschefer och sektionschefer i budget- och prognosarbete samt att ta fram olika månadsuppföljningar. Du kommer också att arbeta med utbildningsinsatser, analysarbete och spridning av information samt ge råd och stöd i ekonomiska frågor till övriga delen av verksamheten. Vi använder ekonomisystemet Unit4 Business World och det elektroniska fakturaflödet hanteras i Proceedo. Du kommer också att ha huvudansvar för att upprätthålla och samordna avdelningens ekonomiska bemanningsplanering. Du kommer att arbeta i team med övriga ekonom- och controllerroller som stödjer avdelningen, vilket kommer att kräva regelbundna digitala möten. Du förväntas bidra till ett gott samarbetsklimat inom avdelningen.
Personliga kompetenser
Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande och har intresse, vilja och förmåga att stödja och hjälpa andra. Du arbetar bra med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare har du förmågan att arbeta mot mål och fokusera på resultat. Du styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande. Du tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat och har mod att agera efter din egen övertygelse. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Förstår din stödjande roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.
Krav
- Högskole-/universitetsexamen med inriktning på ekonomi, alternativt annan utbildning i kombination med för rollen relevant erfarenhet.
- Flerårig erfarenhet av redovisningsarbete
- Erfarenhet av att stödja chefer i budget- och prognosarbete
- God kommunikativ förmåga och uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
- Goda kunskaper i Officepaketet, främst Excel
Merit
- Erfarenhet av arbete med redovisning i statlig eller offentlig verksamhet
- Erfarenhet av arbete i Unit4 Business World
- Erfarenhet av arbete i Proceedo
Upplysningar
Anställningsform: tillsvidare med 6 månaders provanställning.
Arbetstider: kontorsarbetstider.
Placering: Norrköping eller Göteborg.
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Tillträde: snarast eller enligt överenskommelse.
Vill du veta mer?
Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten kontakta enhetschef Anna Staaf, 010-485 23 63 eller avdelningscontroller Helén Linell, 010-485 40 30.
Ansökan
Välkommen med dina ansökningshandlingar! Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. Intervjuer planeras äga rum under vecka 2 och 3 2022.
Migrationsverket finns för människor som söker skydd i Sverige och för dem som vill arbeta, studera eller bo här. Detta gör vi inom asylrättens och den reglerade invandringens gränser. Vi tar emot ansökningar, prövar dem och fattar beslut om vilka som har rätt att komma hit eller stanna här, och vilka som måste lämna landet.
I vårt arbete som statstjänstemän handlar vi i enlighet med fattade beslut och visar omdöme vid uttalanden och agerande. Det krävs en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet hos oss och vi vägleds av den statliga värdegrunden och Migrationsverkets värdeord mod, empati och tydlighet.
När du registrerar din ansökan kan du komma att få besvara ett antal frågor. Fyll i frågorna så utförligt du kan. Ansökningar med ofullständigt CV eller uteblivna svar på frågor beaktas inte i lika stor utsträckning. Som en del i rekryteringsprocessen kan du behöva genomföra tester och/eller arbetsprover. Om du kallas till intervju kan du också komma att behöva besvara ett antal frågor kopplat till säkerhet.
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.