OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
EKONOMIENHETEN är en del av Kommunstyrelseförvaltningen. Vi finns i kommunhuset vid Tappström endast 15 minuter med buss från Brommaplan, 15 minuter med färja från Slagsta i Botkyrka eller med direktbuss från Mörby station via Solna. Ekerö kommun är inne på en spännande digitaliseringsresa. I kommunhuset går färden mot den digitala arbetsplatsen där tekniken, aktivitetsbaserade arbetsplatser och vår egen verksamhetsutveckling möts. Ekonomienheten ansvarar för kommunens löpande ekonomiska redovisning med utgångspunkt i leverantörs-, kund och anläggningsreskontra. Likviditetsplanering, finansieringsfrågor och låneportföljen. Enheten ansvarar för att upprätta långsiktig ekonomisk planering och planering och genomförande av de kontinuerligt återkommande större processerna budget, uppföljning och prognos av ekonomi och verksamhet utifrån lagar, normering och kommunens reglemente och mål.
Länk till Ekerö kommuns hemsida
Arbetsbeskrivning
Vi tror på dig och din förmåga – därför ger vi dig stort utrymme i din roll. Många som jobbar hos oss uppskattar förtroendet och ansvaret de får i vår kommun, eftersom det bidrar till mycket lärande och utveckling i vardagen. För att lyckas är du trygg i dig själv, ditt yrke och har förmågan att både ta för dig – och sätta gränser.
Som ekonom arbetar du brett inom ekonomiområdet. Du är direkt underställd Redovisningschefen och kommer tillsammans med övriga ekonomer att arbeta med redovisnings- och ekonomiadministrativa frågor. Din roll blir en viktig del i det fortsatta förändringsarbetet inom redovisning. Tillsammans med övriga ekonomer stöttar du verksamheten med din spetskompetens, arbete med delårs- och årsbokslut som också innefattar löpande bokföring och kontoavstämning samt utveckling och dokumentering av rutiner och processer.
Kvalifikationer och egenskaper
För att du ska lyckas med uppdraget ska du ha:
• universitets-/högskoleutbildning i ekonomi eller vad arbetsgivaren anser likvärdig
• erfarenhet inom redovisning och ekonomiadministrativa frågor
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av digitalisering och systemutveckling
• arbetat med förbättringsåtgärder inom redovisningsprocessen
• arbetat med Raindance eller annat större ekonomisystem
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper
Som person är du drivande och motiverad att upprätthålla god kvalitet i ditt arbtete. Vidare har du positiv attityd och en ödmjuk inställning till andra verksamheters förståelse och kunskaper inom ekonomiområdet. Det är av stor vikt att du trivs med och kan arbeta mot deadlines.
I tjänsten krävs att du har en förmåga att samverka med olika funktioner inom och utanför ekonomienheten. Det är också viktigt att du kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.
Tillträde: februari eller enligt överenskommelse
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Tillsvidare
Urval och Intervjuer sker löpande, vänta därför inte med att skicka in din ansökan.
Länk till lediga jobb i Ekerö kommun
Om Ekerö kommun
Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser.
Vi lever vår värdegrund som innebär ett stort engagemang, god kommunikation med öppen dialog och ett professionellt förhållningssätt. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.
Ekerö kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare och strävar efter ett tydligt fokus på hållbarhet. Under förutsättning att verksamhetens möjlighet att uppfylla sina mål kvarstår, har kommunen en positiv inställning till distansarbete när så är möjligt.
Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.
Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef Christina Almelund
08-560 391 00
Sektionschef Britt-Marie Fransson
08-560 391 64
Biträdande sektionschef Ulrika Kannebäck Hagala
08-560 392 26
Rektor Inga-Lill Håkansson
08-564 108 20
Biträdande rektor Marika Zetterberg
08-564 108 20
Margit Hammarström, Kommunal
08-12457783
Anna-Klara Essén, Förskolechef
0736604044
Eva Svensson, Lärarförbundet
08-12457382
Britt-Marie Fransson, Enhetschef
08-124 571 64
Louise Dagerholm, Biträdande enhetschef
08-124 572 26