Ekonom till Ekerö kommun

Arbetsbeskrivning

EKONOMIENHETEN är en del av Kommunstyrelseförvaltningen. Vi finns i kommunhuset vid Tappström endast 15 minuter med buss från Brommaplan, 15 minuter med färja från Slagsta i Botkyrka eller med direktbuss från Mörby station via Solna. Ekerö kommun är inne på en spännande digitaliseringsresa. I kommunhuset går färden mot den digitala arbetsplatsen där tekniken, aktivitetsbaserade arbetsplatser och vår egen verksamhetsutveckling möts. Ekonomienheten ansvarar för kommunens löpande ekonomiska redovisning med utgångspunkt i leverantörs-, kund och anläggningsreskontra. Likviditetsplanering, finansieringsfrågor och låneportföljen. Enheten ansvarar för att upprätta långsiktig ekonomisk planering och planering och genomförande av de kontinuerligt återkommande större processerna budget, uppföljning och prognos av ekonomi och verksamhet utifrån lagar, normering och kommunens reglemente och mål.Jobba i Ekerö kommun

Arbetsbeskrivning
Vi tror på dig och din förmåga – därför ger vi dig stort utrymme i din roll. Många som jobbar hos oss uppskattar förtroendet och ansvaret de får i vår kommun, eftersom det bidrar till mycket lärande och utveckling i vardagen. För att lyckas är du trygg i dig själv, ditt yrke och har förmågan att både ta för dig – och sätta gränser.

Tjänsten som ekonom är placerad på ekonomienhetens redovisningsgrupp på kommunstyrelseförvaltningen och är direkt underställd Redovisningschefen. Ditt uppdrag omfattar i huvudsak ansvar för leverantörsprocessen, elektroniska fakturaflödet, leverantörsbetalningar, kontoavstämningar samt planering och genomförande av utbildning inom ditt ansvarsområde. Du ingår i team och arbetar tillsammans med dina kollegor som ansvarar för kassaredovisning och kundreskontra. I rollen ingår även övrigt förekommande uppgifter som ingår i ekonomienhetens uppdrag.

Tillsammans med övriga ekonomer deltar du i arbetet med månads-, delårs- och årsbokslut samt är en del i det fortsatta förändringsarbetet inom redovisning.

En viktig del av tjänsten är att kontinuerligt utveckla rutiner och processer inom ditt ansvarsområde, för organisationens bästa.

Kvalifikationer och egenskaper
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig 

För att du ska lyckas med uppdraget behöver du:


• tidigare arbetat med likvärdiga arbetsuppgifter
• erfarenhet av ekonomisystem, gärna Raindance
• god kunskap och erfarenhet av att arbeta Excel och i övrigt hög IT-vana
• förmågan att du uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.

För att lyckas i din roll är du trygg i dig själv och i ditt yrke samt trivs i en omgivning som förändras och utvecklas.

Vi söker dig som har en positiv attityd och ett prestigelöst förhållningssätt till dina kollegor och dina arbetsuppgifter. Samarbete är viktigt för dig och du drivs av att hålla hög kvalitet i ditt arbete. Ditt arbetssätt är strukturerat och du trivs med både rutinarbete och att arbeta mot deadlines. Vi ser också att du har en ödmjuk inställning till andra verksamheters förståelse och kunskaper inom ekonomiområdet.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Urval och intervjuer sker löpande.


Tillträde: Efter överenskommelse
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Tillsvidare

Så tar du dig till Ekerö kommun

Om Ekerö kommun
Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser.
Vi lever vår värdegrund som innebär ett stort engagemang, god kommunikation med öppen dialog och ett professionellt förhållningssätt. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.
Ekerö kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare och strävar efter ett tydligt fokus på hållbarhet. Under förutsättning att verksamhetens möjlighet att uppfylla sina mål kvarstår, har kommunen en positiv inställning till distansarbete när så är möjligt.
Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.
Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Christina Almelund
08-560 391 00
Sektionschef Britt-Marie Fransson
08-560 391 64
Biträdande sektionschef Ulrika Kannebäck Hagala
08-560 392 26
Rektor Inga-Lill Håkansson
08-564 108 20
Biträdande rektor Marika Zetterberg
08-564 108 20
Margit Hammarström, Kommunal
08-12457783
Anna-Klara Essén, Förskolechef
0736604044
Eva Svensson, Lärarförbundet
08-12457382
Britt-Marie Fransson, Enhetschef
08-124 571 64
Louise Dagerholm, Biträdande enhetschef
08-124 572 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ekerö kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 januari 2024
  • Ansök senast: 20 februari 2024

Besöksadress

Tappströmsvägen 2 17823 EKERÖ
None

Postadress

Box 205
EKERÖ, 17823

Liknande jobb


1 november 2024

1 november 2024

Redovisningsekonom kort uppdrag 3 månader

Redovisningsekonom kort uppdrag 3 månader

1 november 2024

1 november 2024