OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och bidra till att göra skillnad i en föränderlig organisation? Vi söker dig som har ett driv att alltid vilja utveckla verksamheten till det bättre!
Om tjänsten
Nu söker vi en redovisningsekonom med placering på Kommunstyrelseförvaltningen, ekonomiavdelningen med inriktning mot finansverksamheten.
Kommunens internbank hanterar upplåning och vidareutlåning till hela kommunkoncernen där upplåning sker via bl.a Kommuninvest och kapitalmarknadsprogram. För närvarande hanterar internbanken en låneskuld på ca 16 mdkr. Kommunen har en kapitalförvaltning som uppgår till ca 5 mdkr. Kassafunktionen hanterar de dagliga flödena inom koncernkontot.
Som redovisningsekonom är du med och stöttar finansfunktionen i det dagliga arbetet. Du arbetar tillsammans med övriga redovisningsekonomer och administratörer inom ekonomiavdelningen för att säkerställa god kvalité i redovisningen. Du kommer även vara behjälplig i kontakterna med bankerna och skatteverket för att ta fram olika typer av underlag i samband med bokföring, avstämning mm.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• i team tillsammans med övriga redovisningsekonomer och finansekonom arbeta med inriktning mot finansverksamheten
• bokföring av transaktioner kopplade till bank/dagrapport
• avstämningsarbete i samband med delår- och årsbokslut
• bokföring och hantering av skatter
• granska och administrera transaktioner i samband med upplåning och vidareutlåning inom internbanken i skuldförvaltningssystem, samt i samband med köp- och försäljning av värdepapper inom kapitalförvaltningen
• ta fram underlag för rapportering enligt finans- och placeringspolicy
• likviditetsplanering
• interna och externa kontakter med samarbetspartners
Kompetenskrav
• akademisk examen med inriktning mot ekonomi
• erfarenhet av arbete inom redovisningsområdet
• goda IT-kunskaper i och van användare av ekonomisystem och Officepaket
• avancerad användare av Excel
Ditt intresse för vad ny teknik kan ger oss samt din förmåga att se verksamhetens behov, hitta lösningar och samtidigt ha kommunens mål om effektivitet och enhetlighet i fokus är avgörande för att du ska lyckas i rollen.
Du har en god förståelse för komplexa samspel och ser verksamheternas behov av ekonomisk redovisning kopplat till kraven på god redovisningssed. Du har även en förståelse för hur val av redovisningsmetod påverkar handlingsutrymmet framöver och samspelet mellan olika processer.
Som person har du ett gott bemötande, är strukturerad, analytisk och lösningsorienterad i din yrkesroll och har en förmåga att koppla ihop helheten. Du är även engagerad, initiativrik och självgående, men med en god samarbetsförmåga. Din förmåga att balansera kvalitet mot kvantitet är god och du uttrycker dig väl i svenska i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• erfarenhet från arbete kopplat till bank och finansverksamhet
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Befattningen kommer att vara placerad på ekonomiavdelningen som ger stöd inom inköp, ekonomi- och verksamhetsstyrning samt redovisning. Vi är ca 100 medarbetare. Ekonomiavdelningen är mitt i ett utvecklingsarbete där vi ser över processer, rutiner och roller. Syftet är att digitalisera, automatisera och standardisera arbetet inom hela inköps- och ekonomiprocessen för att frigöra ytterligare tid till analys, lednings- och beslutsstöd. Vi är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 31 januari.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67