OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Öckerö är en kommun för alla där hållbarhet, trygghet och omsorg med människan i centrum präglar samhällsutvecklingen.
Vår vision är att Öckerö ska vara en levande skärgårdskommun med människan i centrum. I Öckerö kommun bor ca 13 000 invånare och vi har ca 1100 anställda i kommunen.
Tillsammans är vi unika, då vi lever och verkar i en kommun som består av 10 bebodda öar.
För dig som reser når du öarna på 50 min med snabbuss från centrala Göteborg. Du hittar oss två mil väster om Göteborg.
Vi uppskattar dig som vågar anta utmaningen att testa något nytt!
Ekonomienheten ligger under verksamhetsområde Styr & stöd som består av enheterna ekonomi, HR, juridik-och kansli och digitalisering- och kommunikation. Ekonomienheten erbjuder stöd och service till kommunens verksamhet och politik inom områdena budget, uppföljning, redovisning och inköp. Enheten har även en styrande och kvalitetssäkrande roll samt utvecklar arbetsmetoder och styrdokument för processerna. Ekonomienheten består av 12 medarbetare, varav sex ekonomer.
ARBETSUPPGIFTER
Är du en erfaren ekonom med intresse för verksamhetsekonomi och dessutom arbetat med ekonomi i offentlig verksamhet? Då kan det vara dig vi söker! Hos oss får du möjlighet att jobba tillsammans med kollegor som uttrycker att deras arbete kännetecknas av arbetsglädje. Det är högt tempo men vi gillar att lösa uppgiften tillsammans.
Nu söker vi en ekonom till ekonomienheten som ska arbeta mot socialförvaltningen.
På ekonomienheten stödjer vi kommunens verksamheter samtidigt som vi leder, samordnar och utvecklar ekonomiprocesserna. Som ekonom hos oss arbetar du självständigt mot socialförvaltningen. I nära samarbete med förvaltningschef och övriga chefer i socialförvaltningen kommer du att arbeta med kvalificerat budgetarbete, uppföljning, prognos, redovisning, bokslut, kalkylering, utredning och ekonomisk analys. I arbetet ingår att öka förståelsen för ekonomiska frågeställningar samt att arbeta konsultativt gentemot verksamheten. Tjänsten innebär också föredragningar inför nämnd.
Socialförvaltningen inbegriper ett flertal olika verksamheter såsom: individ och familjeomsorg, funktionsstöd, äldreomsorg samt räddningstjänst.
Vi erbjuder dig ett spännande och omväxlande arbete i en kreativ och trevlig miljö. Hos oss få du möjlighet att utvecklas både självständigt och tillsammans med dina arbetskamrater och vi drar nytta av varandras kunskaper och kompetenser för att lösa våra uppdrag på bästa möjliga sätt. Vi har ett gott samarbete i gruppen och arbetar gemensamt och likriktat fram våra rutiner och processer.
Vi använder Visma som ekonomisystem och Stratsys som planerings- och rapporteringsverktyg.
KVALIFIKATIONER
För den här tjänsten krävs att du har förvaltnings- eller civilekonomutbildning. Du ska ha mycket god datorvana och erfarenhet av arbete i windowsmiljö och Officepaketet, i synnerhet Excel. Du bör ha minst två års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete som budget, bokslut, statsbidrag, uppföljning, intern kontroll och kalkylering inom offentlig verksamhet. Arbetet förutsätter att du har ett konsultativt arbetssätt, förmåga att se helheten, goda redovisningskunskaper samt kan göra kvalificerade analyser och bedömningar.
Som person är du engagerad och tycker om att bygga relationer och jobba nära verksamheterna. Du har förmåga att arbeta konsultativt och skapa struktur i en händelserik miljö. Du arbetar bra med andra och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vi ser gärna att du värdesätter vikten av samarbete och kan bidra med god stämning till gruppen. Du är noggrann, ansvarstagande och planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt.
Du skall vara en god pedagog i ekonomifrågor samt uttrycka dig väl i både tal som skrift. Vi värdesätter ett gott samarbete och lägger därmed stor vikt vid dina personliga egenskaper
ÖVRIGT
Välkommen med din ansökan!
Intervjuer sker löpande under ansökningstiden.