OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och cirka 6 400 medarbetare.
Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.
Tjänsten och arbetsuppgifterna
I rollen som ekonom kommer du att stödja Socialförvaltningens chefer i redovisning- och ekonomirelaterade frågor.
Rollen är en central funktion för förvaltningen och innebär ett stort kontaktnät inom både ekonomifunktionen, övriga förvaltningars ekonomifunktioner och främst inom egna verksamheten.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är:
• Bokslutsarbete
• Debitering och beräkning av avgifter (föräldraavgifter och avgifter för placerade vuxna)
• Granskning av ekonomirelaterade aktiviteterna i förvaltningens internkontroll
• Vara en av förvaltningens superuser i inköp- och fakturahanteringssystemet och stötta kollegor och verksamheten i inköp och fakturahantering
• Ansvara för förvaltningens återsökningar till Migrationsverket tillsammans med ekonomkollega
• Sedvanliga ekonomirelaterade arbetsuppgifter som exempelvis:
o Balanskontoavstämningar
o Vid behov fakturahantering
Det kan också förekomma tillfälliga utredningsuppdrag från både ekonomichef och verksamheten.
En viktig del i arbetet är att du även ansvarar för att hitta smarta lösningar och effektivare arbetssätt för att utveckla och förbättra arbetet inom ekonomiområdet. Rollen kräver att du är van att arbeta i team och har lätt för att samarbeta över flera kontaktytor.
I din roll kommer du att rapportera till ekonomichef och ingå i ett team på 9 kollegor inom ekonomienheten, där det ingår två controllers, ytterligare en ekonom, ekonomiassistenter och administratörer.
Vi erbjuder dig
Välkommen till en förvaltning med stort driv och stort hjärta! Som ekonom hos oss är det viktigt att man inte bara kan ekonomi- och redovisningsfrågor utan man är minst lika grym på det sociala. Vi har en kultur där det är självklart att man känner ansvar för de andra delarna av verksamheten än bara sin egen. Vi är öppna, trygga och transparenta. Vi står för det vi gör och ber om ursäkt om det blir tokigt - ansvarstagande och modiga.
Vi arbetar flexibelt med både arbete på plats i kommunhuset i Tumba men erbjuder även möjlighet till distansarbete. Vi har också årsarbetstid som ökar möjligheten att styra sina egen arbetstid, vilket skapar goda förutsättningar för en balans i arbets- och privatlivet.
Du som söker till oss
För att du ska lyckas med uppdraget ska du ha:
• universitets-/högskoleutbildning i ekonomi eller vad arbetsgivaren anser likvärdig
• erfarenhet inom redovisning och ekonomiadministrativa frågor
• Tjänsten kräver systemvana och vana att arbeta med Excel
Meriterande:
• Erfarenhet av liknande arbete inom offentlig verksamhet
• Jobbat i våra system: Unit4 ERP, Proceedo
Vem är du som söker?
Som person är du drivande och motiverad att upprätthålla god kvalitet i ditt arbete. Det är även av stor vikt att du trivs med och kan arbeta mot deadlines och är både analytisk och strukturerad med en känsla för siffror. Då du kommer samarbeta med många olika parter är det viktigt att du har lätt för att skapa förtroende och är i ditt sätt både kommunikativ och lyhörd.
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
Välkommen in med din ansökan!
Om oss
Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. I vår kommun talas ungefär 100 olika språk och här lever människor med bakgrund från världens alla hörn.
Vi strävar efter att Botkyrkaborna ska vara delaktiga i kommunens utveckling och det är deras behov, rättigheter och förutsättningar som leder oss i arbetet. Vi har medborgarens fokus i allt vi gör.
Vi är öppna, ansvarstagande, modiga och energiska och letar alltid efter nya kollegor som vill vara med och skapa framtidens Botkyrka. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.
Är du vår nästa kollega? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Övrig information
Du som medarbetare är det viktigaste vi har för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Vi erbjuder därför en rad förmåner utöver den individuella lönen - för ett hållbart arbetsliv. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/jobba-hos-oss/vart-arbetsgivarerbjudande
Botkyrka kommun har beslutat att blivande medarbetare som kommer i kontakt med barn eller ungdomar eller barn under 18 år i verksamhet inom ramen för 9 § LSS ska visa utdrag ur belastningsregistret. Det gäller även för medarbetare inom gymnasieskolan, kultur- och fritidsverksamhet, hemtjänst, personlig assistans, servicehus samt vård- och omsorgsboende.
Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef Anneth Löfgren
0853061916
SSR Kicki Nikoloulia
08-53062197
chef, Stöd- och Utvecklingseneheten Sara Hellblom Gustafsson
08-530 623 20
Chef Stöd- och utvecklingsenheten Sara Hellblom Gustafsson
070-886 13 33
HR-koordinator Jenny Bruhn
070-183 64 97
Enhetschef Katarina Lindström
0701826137