Ekonom till Enheten Ekonomistyrning

Arbetsbeskrivning

Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Vi har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss får du, tillsammans med våra ca 14 000 kreativa och professionella medarbetare, vara med och bidra till att öka sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad. Nu har vi inlett ett viktigt förnyelsearbete mot en modernare myndighet. Är du rätt person att hjälpa oss nå dit vi vill?

Ekonomiavdelningen ska bidra till att göra Sverige rikare genom att säkerställa att Arbetsförmedlingens medel används på ett effektivt och rättssäkert sätt. Avdelningen är uppdelad på Enheten Utveckling och Förvaltning, Enheten Programutbetalning, Enheten Uppföljning och kontroll, Enheten Ekonomistyrning, samt Enheten Redovisning och Rapportering. Ekonomiavdelningen tillhör Arbetsförmedlingens huvudkontor. Där ingår Enheten Ekonomistyrning, som dels arbetar med myndighetens övergripande ekonomistyrning, dels har till uppgift att stödja myndighetens chefer med medelsfördelning, budgetering, uppföljning och prognos.

Enheten har ca 55 medarbetare i hela riket.

Arbetsuppgifter

Som ekonom inom Enheten Ekonomistyrning arbetar du i nära kontakt med de budgetansvariga chefer och det team av ekonomer som stödjer marknadsområdet i budget och uppföljning. Tjänsten är en expertfunktion för de budgetansvariga chefernas beslutsfattande inom ramen för myndighetens uppdrag. Rollen omfattar främst budgetering, prognoser, uppföljning, analys och övriga frågor som inryms i ekonomisk styrning. Du kommer arbeta i stöd med budgetarna för ett antal avdelningar på Huvudkontoret och tjänsten kan därför innebära en del resor.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har akademisk examen inom ekonomi eller motsvarande. Du har tidigare erfarenhet av budgetarbete. Det är meriterande om du har erfarenhet inom offentlig verksamhet och har kunskap om ekonomistyrning i staten. Goda kunskaper i MS Excel är en förutsättning.

Personliga förmågor som värderas högt är god analytisk förmåga, förmågan att se helheter och förstå kopplingen mellan verksamhet och ekonomi samt förmåga att driva verksamhetsprocesser framåt. Arbetet bedrivs till stor del med eget ansvar, varför det är viktigt att du är självgående och kan sätta dig in i nya uppgifter och förutsättningar. Du behöver själv kunna strukturera, och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt och ta nödvändiga initiativ för att fullgöra uppdraget.

Eftersom resultatet av ditt arbete är beroende av en väl fungerande kommunikation med de budgetansvariga chefer som du arbetar med är det viktigt att du har lätt för att samarbeta både med chefer och medarbetare, och att du har god förmåga att på ett pedagogiskt sätt förklara ekonomiska sammanhang. Vi förutsätter att du har intresse för Arbetsförmedlingens uppdrag och verksamhet.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Övrigt

Tjänsten är tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar sex månaders provanställning om du inte är anställd i myndigheten. Tillträde snarast efter överenskommelse. Placeringsort Stockholm. Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Ansökan

Välkommen med din ansökan märkt med diarienummer Af-2016/00108700 senast den 19 juni 2016. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vår externa webbplats (arbetsformedlingen.se/ledigajobb). Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. #LI-POST

Kontaktpersoner:

Fredrik Bäcklund, tf. enhetschef Ekonomistyrning, 010-486 09 79

Susanne Håkansson, ST, 010-486 38 16

Anna Johansson, SEKO, 010-487 46 04

Roland Karlsson, SACO, 010-486 55 44

Lena Bröderman, HR-partner, 010-487 41 03

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen Eskilstuna
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 1 juni 2016

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


Ekonomiadministratör till Katedralskolan

Ekonomiadministratör till Katedralskolan

16 oktober 2024

Treasury Analyst

Treasury Analyst

24 augusti 2023

Tax Data Analyst

Tax Data Analyst

17 februari 2023

Kanslisekreterare med intresse för ekonomi och medlemsutveckling

Kanslisekreterare med intresse för ekonomi och medlemsutveckling

7 februari 2023