OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Nu söker vi en ekonom till enheten Redovisning Gävle som är en enhet där samarbete inom enheten och teamet är viktigt. Här kommer du få möjlighet att jobba med statlig redovisning med flera olika kundmyndigheter och finansieringsformer. Inom enheten planerar, genomför och utvecklar vi arbetet med våra kunder tillsammans. På den aktuella enheten för redovisning i Gävle arbetar 20 medarbetare idag i tre olika team. Nu söker vi en ekonom med erfarenhet inom redovisningsområdet men förutom erfarenhet inom redovisning så vill vi stärka upp med erfarenhet inom uppföljningsverksamhet för att tillgodose våra kunders behov.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som ekonom ingår flera delar inom ekonomiområdet där du kommer vara sammanhållande för planering och genomförande av kundens ekonomitjänster. Du kommer jobba med löpande redovisning och bokslutsarbete. Det är av vikt att du kan tolka lagar och regelverk kopplade till ekonomiområdet. Du kommer ha kontakt med våra kunder i samverkansmöten samt hantering via ärendehanteringssystemet. Du kommer jobba med att skapa dig en förståelse kring kunders behov av uppföljningsverksamheten för att omsätta det i våra ekonomimodeller.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Akademisk utbildning inom ekonomi alternativt annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Minst tre års erfarenhet av ovan beskriva arbetsuppgifter under de senaste tio åren
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Kunna ha förståelse för hur ekonomi och verksamhetsuppföljning hänger ihop.
• Kunna fånga upp behov från kunderna och omsätta det i praktiken.
• Se helheten i en ekonomimodell och ha förståelse för dess uppbyggnad.
• Ha god kommunikationsförmåga. Det är av vikt att kunna ha en god dialog med kunderna för att kunna uppfatta och förstå behoven. Vidare behöver detta kunna omsättas och kommuniceras internt.
• Ge god service
• Trivas med ansvar och kunna arbeta både självständigt och i nära samarbete med andra.
• Vara drivande och lösningsorienterad.
Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet ifrån att jobba med ekonomi inom offentliga sektor
• Erfarenhet av ekonomisystemet Agresso/UBW
• Erfarenhet ifrån affärssystem/uppföljningssystem
Övrigt
Anställningen är tillsvidare och på heltid. Startdatum efter överenskommelse.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Gävle.
Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 12 november 2021. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna.
Vi planerar att hålla intervjuer under vecka 46 och 47 i Gävle
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.