OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Anställningen är placerad inom avdelningen för ekonomi- och konsulttjänster på enheten redovisning i Östersund. Avdelningen har ca 130 medarbetare fördelade på nio enheter i Östersund, Gävle, Stockholm & Sollefteå. Avdelningens uppdrag omfattar bland annat leverantörs- och kundfakturahantering, in- och utbetalningar, anläggningsredovisning, löpande bokföring och bokslut.
På den aktuella enheten för redovisning i Östersund arbetar idag 13 medarbetare i olika team. En enhet där samarbete inom enheten och teamet är viktigt och det innebär att planera, genomföra och utveckla arbetet med våra kunder tillsammans. Nu söker vi en ekonom till ett av redovisningsteamen.
Vi söker dig som vill jobba med ekonomi på en spännande och utvecklande arbetsplats där vi på enheten hanterar redovisning och kundreskontra för flera statliga myndigheter vilket ger möjlighet till ett varierande jobb. Vi arbetar aktivt med ständiga förbättringar och det ingår i rollen att vara med och bidra till verksamhetens utveckling.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som ekonom ingår löpande redovisning och bokslutsarbete samt delar inom anläggningsredovisning. I din roll kommer du att vara sammanhållande för planering och genomförande av kundens ekonomitjänster. Du kommer även upprätta finansiella delar och hantera olika finansieringsformer.
I arbetsuppgifterna ingår att att ha kontakt med våra kunder i samverkansmöten samt hantering via ärendehanteringssystemet. Inom ramen för rollen ingår även att skapa dig en förståelse kring kunders behov av uppföljningsverksamheten för att omsätta det i våra ekonomimodeller. Det är av vikt att du kan tolka lagar och regelverk kopplade till ekonomiområdet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Akademisk utbildning inom ekonomi alternativt annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Minst tre års erfarenhet av ovan beskriva arbetsuppgifter under de senaste tio åren
Vidare ska du följande förmågor:
• Kunna ha förståelse för hur ekonomi och verksamhetsuppföljning hänger ihop
• Kunna fånga upp behov från kunderna och omsätta det i praktiken
• Se helheten i en ekonomimodell och ha förståelse för dess uppbyggnad
• Ha god kommunikationsförmåga. Det är av vikt att kunna ha en god dialog med kunderna för att kunna uppfatta och förstå behoven. Vidare behöver detta kunna omsättas och kommuniceras internt
• Ge god service
• Trivas med ansvar och kunna arbeta både självständigt och i nära samarbete med andra
• Vara drivande och lösningsorienterad
Övrigt
Anställningen är tillsvidare och på heltid. Startdatum efter överenskommelse.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Östersund.
Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 28 augusti 2022. För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.