OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du vår nästa Ekonom på Flygstaben TVA?
Om befattningen
Hos oss på TVA (Teknik- och vidmakthållandeavdelningen) får du möjlighet att arbeta med intressanta arbetsuppgifter för att bidra till att göra Sverige och världen lite säkrare. Vi värdesätter ömsesidigt förtroende och hos oss får du ta eget ansvar. Våra medarbetare är viktiga för oss och vi erbjuder goda möjligheter till kompetensutveckling. Du kommer att bli en viktig del i ett engagerat team om 7 personer.
Som ekonom kommer du att delta i arbete med ekonomiadministration såsom hantering av inköpsordrar, leverantörsfakturor, kontering, rättning och omföring av kostnader, inom underhållsproduktion och modifieringsverksamhet på Flygvapnets tekniska system. Befattningen innebär samarbetsytor såväl internt inom FM som externt mot samarbetspartners vilket ställer krav på god kommunikations- och samarbetsförmåga. Denna tjänst är ingen renodlad redovisningstjänst utan fokus ligger på hantering av inköpsorder/vidmakthållandebeställningar.
Om oss
TVA är Flygvapnets teknikkontor och en del av TVA utgörs av vidmakthållandeekonomi-sektionen (VMHEK) som ansvarar för ekonomisk planering, uppföljning och ekonomiadministration inom vidmakthållande produktion på Flygvapnets tekniska system. Sektionen stödjer verksamheten med att lägga vidmakthållandebeställningar, inköpsorder, till våra leverantörer. Sektionen hanterar även kundorder till externa kunder. TVA hanterar exportåtaganden för Tjeckien, Ungern och Thailand. Läs gärna mer om oss och vår verksamhet här:
https://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/verksamhetsomraden/flygvapnet/
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• Arbete för Flygvapnets vidmakthållandeekonomi på våra tekniska system vilket innefattar;
Hantering av leverantörsfakturor
Hantering och utredning av inköpsorder (i inköpsorderflödet)
• Stödja avdelningens personal med allmän ekonomisk kompetens
• Hantering av funktionsbrevlådan inom VMHEK (inkommande ärenden)
• Fungera som avropare där sektionen stödjer verksamheten med att lägga vidmakthållandebeställningar, inköpsorder, till våra leverantörer
• Hantering kundorder till externa kunder
• Delta i utvecklingen av den interna verksamheten
• Övriga arbetsuppgifter inom sektionen.
Personliga egenskaper
Som person är du ansvarstagande, strukturerad och kommunikativ. Du behöver kunna förhålla dig till deadlines och leverera med kvalitet. Att kunna jobba självständigt är en förutsättning precis som att arbeta i team. För oss är det viktigt att du har god samarbetsförmåga, både inom arbetsgruppen, Försvarsmakten och mot externa samarbetspartners. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Kvalifikationer
• Godkänd gymnasieutbildning/yrkeshögskola eller motsvarande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Några års aktuell arbetslivserfarenhet, gärna i en större organisation/myndighet, avseende ekonomiarbete innehållande leverantörshantering och avrop/inköp/beställning
• God datorvana
• Goda kunskaper att uttrycka sig i både tal och skrift på svenska
• B-körkort.
Meriterande
• Erfarenhet av arbete i statlig myndig
• Erfarenhet av Försvarsmaktens ekonomistyrningsmodell
• Erfarenhet av verksamhetsplanering, teknisk tjänst och materielproduktion i Försvarsmakten
• Goda kunskaper i Försvarsmaktens affärssystem (SAP).
Övrigt
Anställningsform: Civil tillsvidareanställning. Försvarsmakten tillämpar sex månaders provanställning för dig som inte är anställd i myndigheten.
Sysselsättningsgrad: Heltid.
Arbetsort: Uppsala.
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse.
Övrigt: Resor till andra orter i landet förekommer. Individuell lönesättning tillämpas. I din arbetstid ingår 3 timmars friskvård i veckan.
Upplysningar om befattningen
Felicia Hydling Hedlöf som nås via växeln på tel. 08-788 75 00.
Fackliga företrädare
OFR/O Lars-Olof Wretling
OFR/S Caroline Nilsson
SACO Borka Hedlund Medjed
SEKO Jan Salomonsson
Samtliga nås via Försvarsmaktens växel på tel. 08-788 75 00.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2024-11-29. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.
Hoppas att just du vill bli en del av vårt team!
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:
Flygstabens första och största uppgift är att stödja flygvapenchefens ledning av samtliga flottiljer och skolor i flygvapnet i alla nivåer av konfliktskalan. Flygstaben utvecklar, planerar, genomför och utvärderar order och direktiv ställda av flygvapenchefen. Flygstaben består av cirka 350 medarbetare. Flygvapnet organiserar och utbildar flyg-, bas- och ledningsförband och har i uppdrag att bevaka och skydda Sveriges luftrum. Det är ett uppdrag som pågår dygnet runt, året runt, för att säkerställa Sveriges integritet. Inom flygvapnet arbetar cirka 5100 medarbetare, civila och militära.
I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv.
En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap.
Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras och att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.
Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.
Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.