Ekonom till förvaltningskontoret

Ekonom till förvaltningskontoret

Arbetsbeskrivning

Om Kultur- och fritidsförvaltningen
Kultur- och fritidsförvaltningens uppdrag är att erbjuda alla som bor och verkar i Linköpings kommun ett brett och varierat utbud av kultur- och fritidsaktiviteter. Förvaltningen står inför nya spännande utmaningar såsom byggnation av ny simhall, nya idrottsarenor, satsning på mer offentlig konst och utveckling av kreativa mötesplatser.

Inom ramen för kultur- och fritidsnämndens uppdrag ska förvaltningen arbeta med utveckling av kultur, idrott - och fritidslivet. Vi vill bidra till att Linköping blir en attraktiv, hälsosam och kreativ stad som genomsyras av puls och passion!

Är du intresserad av att ge Linköpingsborna en meningsfull fritid, då finns goda chanser att du skulle kunna trivas och skapa resultat här. Om arbetsplatsen
Kultur- och fritidsförvaltningen har drygt 260 medarbetare och består av följande verksamheter: Förvaltningskontoret, Kulturskolan, Linköpings stadsbibliotek, Linköpings konst och museer, Anläggningsdrift och lokalbokning, Kulturscener och ungdom med mötesplatserna - Agora, Arbis, Dansens hus, Skylten och Sagateatern.

Nu söker vi en ekonom till Kultur- och fritidsförvaltningen, där du kommer vara del av ett team bestående av ekonomichef, ekonomer och ekonomiadministratör på förvaltningskontoret. Din närmaste chef kommer att vara ekonomichefen. 

Förvaltningskontoret är ett strategiskt utvecklingskontor med bland annat förvaltningsdirektör, administrativa stödfunktioner samt sakkunniga. Lokalerna är moderna och är belägna i hjärtat av Linköping. Vi arbetar i öppet landskap och arbetstiderna är förlagda till kontorstider där flextidsavtal tillämpas.

Arbetsbeskrivning
Som ekonom på Kultur- och fritidsförvaltning kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter att bestå av budgetarbete för förvaltningens enheter, ekonomisk uppföljning och prognoser samt analyser. I ditt uppdrag kommer du vara ett viktigt stöd till enhets- och verksamhetschefer i ekonomi- och utvecklingsarbetet. I din roll kan du komma att arbeta med internkontroll, som är en del av nämndens kontinuerliga förbättringsarbete. Dina arbetsuppgifter kommer att beröra de övergripande delarna inom ekonomiområdet där helhetssyn eftersträvas.

Du kommer få möjligheten att delta i utvecklingsprojekt, utveckling av rutiner och system samt omvärldsbevakning.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har civilekonomutbildning eller annan högskoleutbildning som bedöms vara likvärdig. För uppdraget är det ett krav att du har arbetat i ekonomisystem och att du har erfarenhet av arbete med bokföring och/eller redovisning. Det är meriterande om du har erfarenheter av ekonomisk uppföljning och budgetarbete, särskilt i offentlig förvaltning, samt om du i en ekonomroll har arbetat med att stödja chefer. Då du kommer att arbeta mer övergripande med ekonomifrågor är det en fördel om du har erfarenhet från övergripande ekonomiuppdrag. Vi ser även gärna att du har erfarenhet från arbete med internkontroll. 

Då arbetet innefattar att skriva och formulera underlag och att i viss mån även vara föredragande behöver du ha goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift. 

En viktig del i uppdraget är att utgöra chefsstöd och därför behöver du vara duktig på att kommunicera på ett tydligt och smidigt sätt samt kunna säkerställa att ditt budskap når fram till mottagaren. Ditt uppdrag innebär även att du ska ha god förmåga att kunna samarbeta, vara lyhörd och ha ett lösningsfokuserat perspektiv. Det är viktigt att du är flexibel och kan anpassa dig efter snabba förändringar. Då rollen innebär att du som ekonom kommer att arbeta med olika enheter är det viktigt att du tar ansvar för din uppgift och strukturerar ditt angreppssätt mot dina uppgifter. Du ska ha god förmåga att arbeta med komplexa frågor, kunna se till ett helhetsperspektiv samt agera och fatta beslut utifrån hela verksamhetens bästa.

Låter detta som en spännande tjänst? Välkommen med din ansökan!

Urval påbörjas i vecka 34.

Information om tjänsten
Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 9797

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 juli 2022
  • Ansök senast: 14 augusti 2022

Liknande jobb


1 november 2024

Chief accountant

Chief accountant

22 november 2024

Hyrköp - Redovisningsekonom med inslag av controlling

Hyrköp - Redovisningsekonom med inslag av controlling

22 november 2024

Redovisningsekonom

Redovisningsekonom

22 november 2024