Ekonom till funktionen för fonderna

Ekonom till funktionen för fonderna

Arbetsbeskrivning

Beskrivning
Har du erfarenhet av arbete med ekonomisk granskning och uppföljning? Ärendehandläggning i offentlig verksamhet? Är du intresserad av migrationspolitiska frågor? Vi söker dig som vill arbeta i rollen som expert med fokus på ekonomisk granskning och uppföljning av projekt på funktionen för fonderna på Migrationsverket i Sundbyberg eller Norrköping.

Du får möjlighet att bidra med din kompetens och dina initiativ och samtidigt själv utvecklas. Du kommer till en avdelning med högt ställda ambitioner i en myndighet som driver ett kontinuerligt förändringsarbete och som präglas av nytänkande, handlingskraft och ett genuint engagemang för vår uppgift. Vår vision är: ”Funktionen för fonderna – Migrationsutvecklingens självklara val”. Vi är en fristående funktion på Migrationsverket och vi ställer höga krav på att det vi levererar och driver leder till förändring som gör skillnad.



Arbetsuppgifter
På asyl, migrations- och integrationsfonden (AMIF) ger vi stöd till projekt över hela landet som arbetar med att utveckla och förbättra migrationsprocessen, med start från ansökningsprocessen fram till bosättning och integration eller återvändande. Vi granskar och bedömer projektansökningar som ansöker om medel från AMIF utifrån regelverk, ansökningarnas kvalitet, kostnadseffektivitet och nytta i relation till behov i samhället. När ett projekt beviljas stöd granskar vi kvartalsrapporteringar och slutrapporteringar, riskvärderar och kontrollerar projekt samt sprider och tar vara på resultat. Vi bistår också med stöd inför en ansökan och inför projektens rapporteringar, samt bygger och underhåller nätverk med externa intressenter.

Som expert och ekonom på funktionen för fonderna arbetar du framför allt med ekonomisk granskning, uppföljning och stöd till projekt, men bidrar också till arbetet på programnivå genom att till exempel förbereda utlysningar. Då vi precis påbörjat en ny programperiod är det fokus både på att förvalta och avsluta de projekt som hör till den förra programperioden och att utveckla processer och starta upp den nya programperioden. Du ingår i en avdelning som består av drygt 25 medarbetare med kompetens inom bland annat juridik, ekonomi, kommunikation och projekt- och programverksamhet.



Kvalifikationer
Du tar ansvar för dina uppgifter, strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Du ser möjligheter i förändringar. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet och ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du väger samman komplex information och olika typer av hänsynstagande och visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. Du kommunicerar också på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Du påminner och följer upp.

Krav
• Akademisk utbildning med ekonomisk inriktning eller annan utbildning i kombination med för rollen relevant erfarenhet
• Erfarenhet av ekonomiskt gransknings- och redovisningsarbete.
• Aktuell erfarenhet av ärendehandläggning i offentlig verksamhet.
• God kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
• Goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel. 

Meriterande
• Erfarenhet av arbete med förvaltning av EU-fonder eller av genomförande av EU-finansierade projekt
• Erfarenhet av projektplanering eller projektledning
• Erfarenhet av granskning och uppföljning av projekt
• Kunskap om revisionsarbete
• Kunskap om lagen om offentlig upphandling, LOU.

Villkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning, 6 månaders provanställning kan bli aktuellt.
Arbetstider: kontorsarbetstid eller förtroendearbetstid efter överenskommelse.
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Placeringsort: Sundbyberg eller Norrköping.
Tillträde: snarast enligt överenskommelse.

Varmt välkommen med din ansökan via vårt rekryteringsverktyg senast den 6 mars 2022. Om du har frågor är du välkommen att kontakta rekryterande chef, Anna Sjöberg.

På Migrationsverket är vi cirka 5 000 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor, och med uppgif­ter som rör människors liv och framtid. Varje dag söker sig människor till Sverige för att arbeta, studera, bo eller söka skydd här. Migrationsverkets uppdrag är att pröva ansök­ningar för dem som vill stanna i Sverige. I det större perspektivet bidrar vi till att migrationen till vårt land funge­rar och ett konkurrenskraftigt Sverige. Vi fyller en viktig roll i samhället - vårt jobb är viktigt på riktigt.


I vårt arbete som statstjänstemän handlar vi i enlighet med fattade beslut och visar omdöme vid uttalanden och agerande. Det krävs en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet hos oss och vi vägleds av den statliga värdegrunden och av mod, empati och tydlighet.


Vi använder urvalsfrågor i ansökningsförfarandet. Besvara dessa så utförligt du kan eftersom dina svar avgör om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. Vi använder också ofta tester för att vidare bedöma din skicklighet för den sökta tjänsten. Kallas du till intervju kan du behöva besvara frågor kopplat till säkerhet. 


För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar en jämn könsfördelning och mångfald.


Önskar du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på vår Lediga jobb-sida på webben https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb.html


Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi undanber oss därför telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Sammanfattning

Liknande jobb


22 november 2024

Senior Associates till Rödl & Partner

Senior Associates till Rödl & Partner

22 november 2024

Auktoriserad Revisor

Auktoriserad Revisor

22 november 2024