Ekonom till Inköp och upphandling

Ekonom till Inköp och upphandling

Arbetsbeskrivning

Vi på Inköp och upphandling har som målsättning att vara Sveriges bästa offentliga inköpsorganisation. Hos oss finns specialister inom upphandling, inköpsstrategi, hållbarhet, juridik och kommunikation. I våra centralt placerade lokaler arbetar cirka 80 drivna kollegor som tillsammans varje dag gör skillnad för dem som bor, lever och arbetar i Göteborg.

Vårt uppdrag är att leda, driva och utveckla Göteborgs Stads inköpsverksamhet och vägleda stadens medarbetare i deras inköpsuppdrag. Förvaltningen är stadens inköpscentral och tillhandahåller ramavtal för varor och tjänster av gemensamt intresse för stadens förvaltningar och bolag. Vi är en av Sveriges största offentliga inköpsorganisation och med vår samlade kraft är vi med och formar morgondagens hållbara samhälle.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en ekonom med intresse för att effektivisera genom digitala arbetssätt och system.

25 miljarder kronor - så mycket köper Göteborgs Stad in tjänster och varor för varje år. Med vår samlade kraft har vi stor möjlighet att göra samhället till en mer hållbar plats, både utifrån miljömässiga, sociala aspekter och ekonomiska aspekter Av dessa 25 miljarder kronor omsätter stadens ramavtal ca 6 miljarder kronor. Det gör oss till en av Sveriges största offentliga inköpscentraler.

Som ekonom hos oss blir du en del av avdelningen Verksamhetsstöd där även HR, kommunikation, arkiv och förvaltningsservice ligger.

Vi är en liten ekonomifunktion och erbjuder dig ett arbete som är omväxlande och utmanande där du arbetar brett inom ekonomiområdet. Du arbetar bland annat med budgetering, planering, kalkylering, analyser och simuleringar samt tar fram rapporter och utredningar. Arbete med fakturering, redovisning och bokslut förekommer också i tjänsten.

Inköp och upphandling finansierar i dagsläget huvudsakligen verksamheten genom provision, baserat på ramavtalens omsättning. Du kommer i din roll att ansvara för avtalsredovisningen och att bevaka att leverantörerna kvartalsvis rapporterar in sin omsättning i avtalsredovisningssystemet. Du kommer även ha kontakt med stadens ramavtalsleverantörer för frågor. Du arbetar i nära samarbete med ekonomiansvarig och redovisningsansvarig.

Du har också en viktig roll i utvecklingsarbetet inom ekonomiområdet på förvaltningen. Viktiga frågor som vi ser framåt är att utveckla och effektivisera provisionsmodellen och hur vi arbetar med uppföljning av provisionsredovisningen. Vi ser också möjligheter att utveckla hur vi arbetar med kopplingar mellan inköpsdata och fakturering genom att till exempel nyttja system som Power BI och data från vårt Spendanalysverktyg för bättre transparens och kvalitét.

KVALIFIKATIONER
Det är ett krav att du har högskoleexamen med inriktning mot ekonomi eller utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har mycket god IT-vana och goda kunskaper i Excel. Erfarenhet av BI-system är också en merit men inget krav. Att du har en generellt god systemvana och goda kunskaper i Office-paketet ser vi som en självklarhet.

Det är meriterande om du har ett par års arbetslivserfarenhet inom ekonomi, inköp eller IT men det är inget krav. Du kan också vara nyexaminerad med ett stort driv och tillämpbar kompetens.
Du kan identifiera och analysera kärnan i ett problem och ge förslag på lösningar och alternativ. Du gillar att presentera information och idéer, såväl muntligt som skriftligt och har god förmåga att förklara det du vill för olika målgrupper och ur olika perspektiv.

Du gillar att samverka med andra och har en god förmåga att själv identifiera behov och möjligheter att utveckla arbetet.

Har du intresse för offentlig verksamhet är det också meriterande.

ÖVRIGT
Vill du veta lite mer om oss och hur det är att arbeta på förvaltningen, läs mer på vår jobba hos oss-sida! http://goteborg.se/jobbapainkopochupphandling Följ oss även gärna på LinkedIn. https://www.linkedin.com/company/gbginkop/

Vårt erbjudande
Hos oss får du tillsammans med kunniga och härliga kollegor arbeta med ett meningsfullt uppdrag som påverkar och gör skillnad för många. Vi vill att vår arbetsplats präglas av dialog och samarbete och främjar ett hållbart arbetsliv med balans. Vi arbetar i trevliga lokaler mitt inne i stan och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner.

Övrigt
I den här rekryteringen använder vi oss av arbetspsykologiska test för att säkerställa en jämlik och rättvis behandling. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Projektekonom till samhällsviktiga kommunikationstjänster

Projektekonom till samhällsviktiga kommunikationstjänster

20 december 2024

Förvaltningsekonom Kommunstyrelseförvaltning

Förvaltningsekonom Kommunstyrelseförvaltning

19 december 2024

Ekonom till kultur- och utbildningsförvaltningen

Ekonom till kultur- och utbildningsförvaltningen

17 december 2024