OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Beskrivning av uppdraget
På konkurstillsynen övervakar vi på Kronofogden att konkursförvaltningen sker på ett korrekt sätt och enligt gällande lag.
Som ekonom på konkurstillsynen arbetar du aktivt för att konkursförvaltningen ska vara snabb, lagenlig och effektiv.
Arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter är varierande där du bl.a. handlägger löpande, slutgranskar tillsynsärenden och skriver yttranden till tingsrätten. Ditt fokus ligger på ekonomigranskning och att följa den ekonomiska hanteringen i konkurserna.
Du har kontakt med flera målgrupper t. ex konkursförvaltare, domstolar och externa aktörer. Du övervakar att konkursförvaltningen sköts på ett ändamålsenligt sätt vilket kan innebära besök hos gäldenärsföretag och på förvaltarkontor. En av dina arbetsuppgifter är att tala inför grupper.
Inom konkurstillsynen samarbetar vi nära varandra. Det är viktigt att arbetet är effektivt och vi fäster stor vikt vid att arbetet är enhetligt och att goda exempel sprids.
Dina kvalifikationer
Vi söker dig som har
- akademisk utbildning inom ekonomi, 180 hp eller 120 p (från tidigare system)
- minst två års erfarenhet av arbete med bokföring och revision
Du har personliga egenskaper som innebär att du har ett gott omdöme och en analytisk förmåga som kombineras med ett systematiskt arbetssätt där du är noggrann. Du har också lätt för att både arbeta med snabb framåtdrift och tar initiativ och ansvar. Du tycker om att samarbeta och kommunicerar på ett smidigt sätt med människor.
Det är meriterande med erfarenhet av obeståndsrätt.
Information om oss och jobbet
Ansök jobbet via följande länk: https://kronofogden.varbi.com/se/what:job/jobID:672107/
Du väljer sedan en eller flera möjliga placeringsorter i urvalsfrågorna.
Resor ingår i jobbet. Du blir anställd som ekonom. Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader. Din ansökan ska innehålla ett CV, men vi vill inte att du bifogar ett personligt brev. Vi ber dig däremot att, så utförligt som möjligt, svara på våra urvalsfrågor. Kronofogden erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär en möjlighet att arbeta del av arbetstiden hemifrån. Möjliga placeringsorter är Sundbyberg eller Umeå.
Det är viktigt för oss på Kronofogden att de vi anställer har de personliga egenskaper som vi efterfrågar. Därför använder vi oss av kompetensbaserade strukturerade intervjuer och det förekommer tester vid rekryteringar.
Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besöka vår webbplats:
https://www.kronofogden.se/Jobbahososs.html
Vi ser fram emot din ansökan senast den 2023-11-21.
Ett jobb som räknas
På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig.
Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan.
Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.
Kontaktpersoner på detta företaget
Mikael Åkerholm, informationssäkerhetschef
010-579 03 69
Bo Söderkvist, hr-specialist rekrytering
010-574 93 69
Evelyn Rubin, Sektionschef
010-579 02 81
Åsa Alm, HR-specialist rekrytering
010-5724119
Malin Holmwall, sektionschef
010-579 23 96
Lena Ohlin, enhetschef
010-579 29 54
Anders Ekström, sektionschef
010-579 24 13