Ekonom till kulturförvaltningen i Helsingborgs stad

Ekonom till kulturförvaltningen i Helsingborgs stad

Arbetsbeskrivning

Du vill något. Det vill vi med! Hos oss går vi från vilja till handling så här har du alla förutsättningar att påverka och få saker gjorda. Vi lyssnar, hjälps åt och jobbar för att dra åt samma håll. Här finns möjligheterna för dig som vill skapa, bygga, förändra, uppleva och utvecklas. Helsingborg är staden för dig som vill något.

Kulturen är en viktig drivkraft för att göra Helsingborg till den mest attraktiva staden. Här bedrivs en aktiv och synlig kulturpolitik utifrån kulturinstitutionernas profession och det civila samhällets engagemang. Förvaltningens publika verksamheter innefattar Helsingborgs bibliotek, Helsingborgs museer och Dunkers kulturhus. Tillsammans stöds de av gemensamma stabsfunktioner för kommunikation, administration, ekonomi och HR.

Brinner du för att arbeta med att kvalitetssäkra redovisningsekonomiska processer i en arbetsledande roll? Vill du i samarbete med förvaltningens chefer driva, stödja och följa upp frågor inom ekonomiområdet? Då kan du vara den vi söker till kulturförvaltningen i Helsingborgs stad!

ARBETSUPPGIFTER
Ditt uppdrag som redovisningsekonom hos oss är att arbeta i förvaltningens dagliga redovisningsekonomiska processer. I nära samarbete med förvaltningens verksamheter arbetar du med att driva, stödja och följa upp frågor inom ekonomiområdet. Som redovisningsekonom arbetar du med diverse förekommande arbetsuppgifter på en ekonomiavdelning såsom redovisning, kontoavstämningar, periodiseringar, anläggningsredovisning, reskontror, kassaavstämningar, samt budget- och analysfrågor.

I uppdraget ligger också ett begränsat arbetsledande ansvar för den redovisningsekonomiska funktionen (dock ej personalansvar). Detta innebär bl a övergripande ansvar för processerna, inkl fördelning av arbetsmoment, inom funktionen i syfte att säkerställa att det dagliga arbetet flyter på effektivt samt att period- och årsbokslut är kvalitetssäkrade och ger en rättvisande bild av förvaltningens ekonomiska ställning.

Dina arbetsuppgifter i urval kommer att vara:
• att se till att det dagliga arbetet löper på och fördelar arbetsuppgifter efter behov
• månads- och årsbokslutsarbete
• arbete med budget- och analysfrågor
• arbete med leverantörs- respektive kundreskontra,
• viss registrering av löpande bokföring och kontering,
• avstämning av biljettredovisning,
• redovisning av mervärdesskatt
• drivande i utvecklingen och kvalitetssäkring av ekonomiavdelningens processer.

I din roll kommer du att vara systemförvaltare för förvaltningens användning av ekonomisystem, vilket innebär ansvar att systemet, arbetsflöden, användare och funktioner fungerar enligt utsatta rutiner och instruktioner. Du ingår också i stadens nätverk avseende detta.

Tjänsten innebär mycket kontakt med förvaltningens chefer och attestansvariga samt stadsledningsförvaltningens ekonomifunktion. Du kommer också ha direktkontakt med leverantörer och kunder.

Du rapporterar direkt till förvaltningens ekonomichef.


KVALIFIKATIONER
Du som söker ska ha gymnasiekompetens samt relevant påbyggnadsutbildning inom redovisning. Du har flerårig erfarenhet av att arbeta med redovisning och gärna erfarenhet av redovisning inom offentlig sektor. Det är viktigt att du har erfarenhet av bokslutsarbete och ekonomisystem samt erfarenhet av arbete i excel.

Vi söker dig som har lätt för att planera och organisera ditt arbete och sätta upp tydliga mål och delmål för dig själv. Du har fokus på de du är till för och sätter höga krav på arbete och leverans. Du har också lätt att förhålla dig till tidsplaner, instruktioner och visar engagemang för ditt arbete och din roll.

Det är viktigt att du har en god kommunikativ förmåga, där du utrycker dig tydligt och korrekt i skrift, samt att du har en god analytisk förmåga där du kan se mönster och samband i olika slags information och data. Du har en god förmåga att hantera krav och motgångar samt kan arbeta produktivt i en ibland pressad miljö.

Du trivs med att arbeta med människor och har lätt att samarbeta och skapa goda relationer samt nätverk med olika personer både inom och utanför den egna verksamheten. Du visar förståelse och respekt för andras behov, förutsättningar och åsikter, samtidigt som du vågar stå upp för dina egna principer och värderingar. Du har även lätt för att lära dig nya uppgifter, ta till dig information samt att du har ett lösningsfokuserat sätt och ser utvecklingsmöjligheter i olika processer. Vi ser gärna att du har förmågan att fatta snabba och tydliga beslut samt förmågan att peka ut riktningen åt andra och delegera arbetet på ett korrekt och rättvist sätt.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Visma Recruit 0771-693 693.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Verksamhetsutvecklare Robin Färdig

SACO/DIK Yvonne Björkqvist

Vision Ulrika Elming
042-10 73 95
Teamchef Utställningar Charlotta Jönsson
042-10 74 07
Djurskötare Johanna Ahola

Arbetsledare Sara Utter

Avdelningschef Cecilia Wånge
042-104530
Kommunal Ulf Eliasson
042-10 50 91
Kulturskolechef Göran Nilsson

LR Lennart Rehnborg

Sammanfattning

Besöksadress

Kontaktcenter Stortorget 17 Helsingborg
None

Postadress

None
Helsingborg, 25189

Liknande jobb


20 december 2024

13 december 2024