Ekonom till Kumla kommun

Ekonom till Kumla kommun

Arbetsbeskrivning

ARBETSUPPGIFTER
Kommunledningsförvaltningens ekonomiavdelning är kommunens centrala organ för ekonomiadministration. Avdelningen, som har 15 anställda, ansvarar bland annat för ekonomisk planering och uppföljning, redovisning och bokslut, kravverksamhet, likviditetshantering och upphandling. I uppdraget ligger även att bistå nämnderna med kvalificerat ekonomiadministrativt stöd. Organisatoriskt är ekonomiavdelningen indelad i två team: Redovisning och ekonomistöd. Tjänsten ingår tillsammans med sex andra ekonomer i team ekonomistöd.

En av våra medarbetare går i pension och söker därför efter en efterträdare. Beroende på din bakgrund och profil kan tjänsten riktas mot olika verksamheter så som; förskola, kultur och fritidsverksamhet eller VA-verksamhet.

Uppdraget innebär att:
• Du leder, planerar, driver och samordnar kommunövergripande processer/projekt inom ekonomiområdet.
• Du är operativ i utrednings- planerings- och utvärderingsarbete inom ekonomiområdet t ex rörande internbudget, bokslut, redovisning.
• Du utbildar, utvecklar och arbetar strategiskt samt operativt med förvaltningen.
• Du är en kvalificerad diskussionspartner till chefer och förtroendevalda i ekonomifrågor.
• Du är lyhörd och ser till olika behov när du planerar, organiserar, utformar arbetssätt, metoder och rutiner.
• Du följer upp förvaltningens ekonomi och stöttar budgetansvariga/chefer.
• Du säkerställer att redovisningen inom förvaltningen är korrekt och sker enligt god redovisningssed.
• Du upprättar kalkyler och gör såväl analyser som helhetsbedömningar och konsekvensbeskrivningar utifrån verksamheternas behov.
• Du anpassar budskap efter mottagare och presenterar ekonomi på ett pedagogiskt och begripligt sätt för såväl tjänstemän som politiker.
• Du ser regelbundet över ditt arbetssätt och interna rutiner på förvaltningen i syfte att förenkla och effektivisera.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ekonomisk utbildning på högskolenivå och att du har några års arbetslivserfarenhet. Arbetet innebär kontakter med politiker, chefer och handläggare, vilket ställer krav på samarbetsförmåga och flexibilitet. En god kommunikationsförmåga i såväl tal som skrift och en analytisk förmåga är andra personliga egenskaper som värdesätts. Du är utvecklingsorienterad och tillämpar ett mål- och resultatinriktat arbetssätt. Erfarenhet av ekonomisystemet UNIT 4 är meriterande.

ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.

Kumla kommun gör aktiva val avseende annonseringsplatser, eventuellt stöd och urvalsmetoder inför varje rekrytering. När vi publicerat en annons kommer vi således inte att köpa tjänster eller annonser för en pågående rekrytering varför vi undanber sådana kontakter.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf administrativ chef Annika Hallberg
019-588130
Personalchef Malin Holm
019-588317
Personalhandläggare Anna Leiding
019588348

Sammanfattning

Besöksadress

Stadshuset, Torget 69280 Kumla
None

Postadress

Torget 1
Kumla, 69280

Liknande jobb


Projektekonom till samhällsviktiga kommunikationstjänster

Projektekonom till samhällsviktiga kommunikationstjänster

20 december 2024

Förvaltningsekonom Kommunstyrelseförvaltning

Förvaltningsekonom Kommunstyrelseförvaltning

19 december 2024

Ekonom till kultur- och utbildningsförvaltningen

Ekonom till kultur- och utbildningsförvaltningen

17 december 2024