Ekonom till Kumla kommun

Ekonom till Kumla kommun

Arbetsbeskrivning

ARBETSUPPGIFTER
Kommunledningsförvaltningens ekonomiavdelning är kommunens centrala organ för ekonomiadministration. Avdelningen, som har 15 anställda, ansvarar bland annat för ekonomisk planering och uppföljning, redovisning och bokslut, kravverksamhet, likviditetshantering och upphandling. I uppdraget ligger även att bistå nämnderna med kvalificerat ekonomiadministrativt stöd. Organisatoriskt är ekonomiavdelningen indelad i två team: Redovisning och ekonomistöd. Tjänsten ingår tillsammans med sex andra ekonomer i team ekonomistöd. Vi arbetar i stadshuset i Kumla men tillämpar flexibel arbetsplats dvs att du har möjlighet att jobba på distans när arbetet tillåter.

En av våra medarbetare går vidare till andra uppdrag därför söker vi en efterträdare. Vi söker nu en ekonom som vill vara med och utveckla socialförvaltningens verksamhet. Förvaltningen har sedan flera år tillbaka en ekonomi i balans. Du får en utmanande och intressant tjänst i en tillväxt kommun där du har stora möjligheter att påverka ditt arbete och arbetssätt.

Uppdraget innebär att:
• Du leder, planerar, driver och samordnar kommunövergripande processer/projekt inom ekonomiområdet.
• Du är operativ i utrednings- planerings- och utvärderingsarbete inom ekonomiområdet t ex rörande internbudget, bokslut, redovisning.
• Du utbildar, utvecklar och arbetar strategiskt samt operativt med förvaltningen.
• Du är en kvalificerad diskussionspartner till chefer och förtroendevalda i ekonomifrågor.
• Du är lyhörd och ser till olika behov när du planerar, organiserar, utformar arbetssätt, metoder och rutiner.
• Du följer upp förvaltningens ekonomi och stöttar budgetansvariga/chefer.
• Du säkerställer att redovisningen inom förvaltningen är korrekt och sker enligt god redovisningssed.
• Du upprättar kalkyler och gör såväl analyser som helhetsbedömningar och konsekvensbeskrivningar utifrån verksamheternas behov.
• Du anpassar budskap efter mottagare och presenterar ekonomi på ett pedagogiskt och begripligt sätt för såväl tjänstemän som politiker.
• Du ser regelbundet över ditt arbetssätt och interna rutiner på förvaltningen i syfte att förenkla och effektivisera.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ekonomisk utbildning på högskolenivå och att du har några års arbetslivserfarenhet. Arbetet innebär kontakter med politiker, chefer och handläggare, vilket ställer krav på samarbetsförmåga och flexibilitet. En god kommunikationsförmåga i såväl tal som skrift och en analytisk förmåga är andra personliga egenskaper som värdesätts. Du är utvecklingsorienterad och tillämpar ett mål- och resultatinriktat arbetssätt. Erfarenhet av ekonomisystemet UNIT 4 är meriterande.

ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag.

Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har drygt 22 000 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer.

Vi känner oss stolta över vårt Kumla! För att se lite av det som hände under 2021 klicka här:
https://youtu.be/pJ5INELoEXU

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf administrativ chef Annika Hallberg
019-588130
Personalchef Malin Holm
019-588317
Personalhandläggare Anna Leiding
019588348

Sammanfattning

Besöksadress

Stadshuset, Torget 69280 Kumla
None

Postadress

Torget 1
Kumla, 69280

Liknande jobb


M&A Analytiker

M&A Analytiker

4 november 2024

1 november 2024

28 oktober 2024