OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Öckerö är en kommun för alla där hållbarhet, trygghet och omsorg med människan i centrum präglar samhällsutvecklingen.
Vår vision är att Öckerö ska vara en levande skärgårdskommun med människan i centrum. I Öckerö kommun bor ca 13 000 invånare och vi har ca 1100 anställda i kommunen.
Tillsammans är vi unika, då vi lever och verkar i en kommun som består av 10 bebodda öar.
För dig som reser når du öarna på 50 min med snabbuss från centrala Göteborg. Du hittar oss två mil väster om Göteborg.
Vi uppskattar dig som vågar anta utmaningen att testa något nytt!
Ekonomienheten ligger under verksamhetsområde Styr & stöd som består av enheterna ekonomi, HR, juridik-och kansli och digitalisering- och kommunikation. Ekonomienheten erbjuder stöd och service till kommunens verksamhet och politik inom områdena budget, uppföljning, redovisning och inköp. Enheten har även en styrande och kvalitetssäkrande roll samt utvecklar arbetsmetoder och styrdokument för processerna. Ekonomienheten består av 12 medarbetare, varav fem ekonomer.
Nu söker vi en ekonom/controller för omgående start till ekonomienheten.
ARBETSUPPGIFTER
På ekonomienheten stödjer vi kommunens verksamheter samtidigt som vi leder, samordnar och utvecklar ekonomiprocesserna. Som ekonom hos oss arbetar du självständigt mot vår Samhällsbyggnadsverksamhet. I nära samarbete med enhets- och verksamhetschef kommer du att arbeta med kvalificerat budgetarbete, uppföljning, prognos, redovisning, bokslut, kalkylering, utredning och ekonomisk analys. I arbetet ingår att öka förståelsen för ekonomiska frågeställningar samt att arbeta konsultativt gentemot verksamheten.
Samhällsbyggnadsverksamheten inbegriper ett flertal olika verksamheter såsom: vatten och avlopp, renhållning, mark och exploatering, färjetrafik, kost och lokalvård, gata/trafik samt plan- bygg och miljö mm. I verksamheten ingår både skatte- och avgiftsfinansierad verksamhet. Verksamheten innefattar även investerings- och exploateringsverksamhet.
Vi erbjuder dig ett spännande och omväxlande arbete i en kreativ och trevlig miljö. Hos oss få du möjlighet att utvecklas både självständigt och tillsammans med dina arbetskamrater. Vi har ett gott samarbete i gruppen och delar gärna med oss av kunskap och erfarenhet.
Vi använder Visma som ekonomisystem och Stratsys som planerings- och rapporteringsverktyg.
KVALIFIKATIONER
För den här tjänsten krävs att du har förvaltnings- eller civilekonomutbildning. Du ska ha mycket god datorvana och erfarenhet av arbete i windowsmiljö och Officepaketet, i synnerhet Excel. Vi ser gärna att du har erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete inom offentlig sektor.
Arbetet förutsätter att du har ett konsultativt arbetssätt, förmåga att se helheten, goda redovisningskunskaper samt kan göra kvalificerade analyser och bedömningar.
Som person är du engagerad och tycker om att bygga relationer och jobba nära verksamheterna. Du har förmåga att arbeta konsultativt och skapa struktur i en händelserik miljö. Du arbetar bra med andra och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vi ser gärna att du värdesätter vikten av samarbete och kan bidra med god stämning till gruppen. Du är noggrann, ansvarstagande och har förmågan att planera, organisera ditt arbete på ett effektivt sätt.
Du skall vara en god pedagog i ekonomifrågor samt uttrycka dig väl i både tal som skift. Vi värdesätter ett gott samarbete och lägger därmed stor vikt vid dina personliga egenskaper
ÖVRIGT
Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningsperioden. Vi ser fram emot din ansökan!