OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.
Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Just nu befinner sig SPSM i ett spännande utvecklingsarbete för att nå vår vision: En likvärdig utbildning för alla. Vi vill att alla barn, elever och vuxna, oavsett funktionsförmåga, blir delaktiga i en tillgänglig och inkluderande lärmiljö i sin utbildning. Vi vill att de möter en framtidsorienterad och utmanande pedagogik. Vi vill att alla beslut som påverkar deras utbildning grundas på bästa tillgängliga kunskap. Och vi vill att alla deras rättigheter främjas, tillvaratas och tillämpas. Det är vår målbild.
Ekonomienheten är en enhet inom verksamhetsområde Stöd och styrning, med ansvarsområdena verksamhetsstyrning, ekonomistyrning, ekonomiadministration, upphandling samt inköps- och avtalsfrågor. Enheten har sin verksamhet huvudsakligen i Härnösand och Örebro, med enhetschefen placerad i Örebro. Eftersom enhetens medarbetare finns utspridda på olika orter, sker en stor del av arbetet i digitala möten. Ekonomienheten ansvarar för myndighetens ekonomi- och betalningsprocesser och är normerande och stödjande för hela myndigheten inom området. Ekonomer som hanterar myndighetens reskontra och betalningsprocess finns inom enheten, liksom controllers som svarar för budgetprocess och redovisningsplan. Inom övriga verksamhetsområden finns också ekonomer. Vi använder ERP (före detta UBW/Agresso) som affärssystem.
I den här rollen ingår du i ett team med flera ekonomer som tillsammans hanterar det elektroniska fakturaflödet och betalningsprocesserna för hela myndigheten. Du arbetar också nära andra ekonomer och controllers inom enheten och har många kontakter med ekonomer, chefer och medarbetare i andra delar av vår verksamhet.
Tjänsten är placerad i Härnösand eller Örebro.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna rör framförallt myndighetens leverantörsreskontra och betalningsrutiner, exempelvis
- Registrering, kontroller, uppföljning och avstämningar i leverantörsreskontran.
- Hantera myndighetens betalningsprocesser och banköverföringar.
- Inläsning av leverantörsfakturor och distribution i elektroniska fakturaflödet.
- Stödja myndighetens lokala administratörer i frågor som gäller i första hand leverantörsreskontran.
- Delta i enhetens förekommande arbetsuppgifter med framförallt ekonomiadministration samt viss systemadministration i affärssystemet.
- Delta i arbetet med att utveckla och effektivisera arbetssättet inom enheten.
- Andra arbetsuppgifter kan förekomma i tjänsten.
I arbetet ingår att jobba proaktivt och stödjande för att myndigheten ska ha en korrekt och effektiv hantering av redovisning och betalningar. Det innebär bland annat att du förväntas delta i möten med andra verksamheter för att informera, utbilda och stödja.
Även om de flesta möten sker digitalt så kan tjänsten innebära resor.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som
- uttrycker dig väl i tal eller teckenspråk på svenska och i skrift på svenska .
- har eftergymnasial utbildning inom ekonomiområdet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Det är meriterande om du har
- dokumenterad erfarenhet från liknande arbetsuppgifter,
- dokumenterad erfarenhet av statlig redovisning
- vana vid affärssystemet ERP (före detta UBW/Agresso)
Personliga egenskaper
- För dig är ingen uppgift för stor eller för liten utan du löser uppgifter på ett prestigelöst och flexibelt sätt.
- Du trivs med att arbeta och att driva ditt arbete självständigt, strukturerat och noggrant samtidigt som du har förmåga att prioritera och arbeta med flera parallella uppdrag.
- Du är samarbetsorienterad och har ett positivt bemötande.
- Du trivs med att arbeta i en stödjande roll och som en del av ett team.
Stor hänsyn tas till personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten.
Provanställning på sex månader tillämpas.
Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.