OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Samhällsbyggnadsförvaltningen inom Umeå kommun består av Miljö- och hälsoskydd, Bygglov, Fysisk planering, Lantmäteri samt Strategisk utveckling. Förvaltningen har ca 220 anställda medarbetare. Vårt mål är att bidra till ett säkert, tryggt och långsiktigt hållbart samhälle med goda livsmiljöer. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss.
Avdelningen Strategisk utveckling skapar förutsättningar för en fortsatt befolkningsutveckling och hållbar tillväxt med visionen att Umeå ska ha 200 000 invånare senast 2050. Vi initierar, leder och samordnar uppdrag av strategisk och verksamhetsövergripande karaktär inom social, ekologisk, ekonomisk och kulturell hållbarhet. Vårt uppdrag är samverka, samordna, stödja och styra inom områdena: administration, brottsförebyggande, digitalisering, ekonomi, folkhälsa, HR, innovation, juridik, jämställdhet, klimat, kommunikation, landsbygd, miljö, statistik och analys, tillgänglighet, tillväxt och verksamhetsutveckling.
Vill du arbeta som ekonom i en framtidsbransch? Hos oss på finner du en mängd spännande och intressanta arbetsuppgifter, där du kommer vara med och utveckla det hållbara Umeå med sikte på 200 000 invånare år 2050.
Vi söker nu en ekonom till vårt team!
Dina arbetsuppgifter
Som projektekonom hos oss kommer du tillhöra avdelningen Strategisk utveckling på Samhällsbyggnad. Du kommer arbeta nära utvecklingschef, controller, projektledare samt administratörer. Ditt huvudsakliga uppdrag kommer vara att arbeta med externt finansierade projekt inom Umeå kommun. Du kommer att utgöra ett stöd till projektledning för ekonomiska flöden i projekten. Utöver det kommer du även delta i förvaltningens utveckling av arbetssätt för externt finansierade projekt.
I rollen ingår även att:
- Vägleda och stötta projektledning gällande ekonomi, budget och regelverk
- Medverka vid utveckling av ekonomiska rutiner och projekthantering
- Medverka vid framtagande av projektansökningar
- Rapportering och redovisning till projektpartners och externa finansiärer
- Budgetarbete och avstämningar
- Granska och följa upp projekt Umeå kommun
- Följa upp och avrapportera verksamheter/projekt som finansieras via externa medel
- Löpande redovisning i både projekt och basverksamhet
Om dig
Vi söker dig med eftergymnasial utbildning med inriktning redovisning eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Du har några års erfarenhet av arbete med ekonomi och projektredovisning.
För att lyckas i tjänsten ser vi även att du har:
- Erfarenhet av verksamhetsutveckling inom ekonomiområdet
- God erfarenhet av praktisk ekonomihantering i projekt
- God datorvana och intresse för att använda ekonomisystem på ett optimalt sätt
- Mycket goda kunskaper i Excel och goda kunskaper i övriga Office 365
- Önskvärt är även att du har kännedom och erfarenhet av arbete med EU:s strukturfonder och dess regelverk är det meriterande.
Välkommen med din ansökan! Du kan antingen bifoga ditt cv och personliga brev alternativt fylla i dina uppgifter direkt i ansökningsformuläret.
Följ oss på Instagram @teamumeakommun!
Om Umeå kommun
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har ca 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?
Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Läs mer om våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html
Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.