Ekonom till TME

Ekonom till TME

Arbetsbeskrivning

Information om institutionen och avdelningen
Institutionen för Teknikens ekonomi och organisation (TME) bedriver framstående forskning inom bland annat innovation och entreprenörskap, operations och supply chain management, miljöbedömning och hållbar utveckling samt teknikens roll i samhället. Institutionen har huvudansvar för ett civilingenjörsprogram, ett högskoleingenjörsprogram, flera mastersprogram och ger även kurser till många andra program på Chalmers.

Institutionen har sex forskningsavdelningar, en avdelning för verksamhetsstöd, en avdelning för projektledare samt fyra forskningscentrum. Verksamheten är också kopplad till flertalet av Chalmers styrkeområden. TME har stark koppling till och nära samarbete med näringslivet. Institutionen samverkar nationellt såväl som internationellt med samhälle, forskare och andra lärosäten. Vi är ca 190 medarbetare och verksamheten bedrivs primärt på Campus Johanneberg.

Verksamhetsstödet består av ca 15 personer som ger kvalificerat stöd till institutionens ledning och avdelningschefer, samt till övriga medarbetare verksamma inom forskning och undervisning. Vi stödjer verksamheten på följande områden: ekonomi, kommunikation, studieadministration, diarieföring, arkivering, personaladministration, inköp etc. Målbilden är att ge ett ändamålsenligt och kvalificerat stöd till lärare och forskare.

Beskrivning av tjänsten
Som ekonom hos oss kommer du få möjlighet att vara med och driva verksamheten framåt tillsammans med en grupp om sex kvalificerade ekonomer. Miljön är omväxlande och dynamisk, du kommer bland annat arbeta mot en eller flera av verksamhetens forskningsavdelningar.

Hos oss kommer du utreda, analysera och sammanställa ekonomisk data genom bland annat följande arbetsuppgifter:
- Analysera information om det ekonomiska resultatet på avdelningen
- Följa upp och analysera projektens resultat
- Upprätta projekt- och avdelningsbudget
- Upprätta prognos och se till att avdelningschef och projektledare har den ekonomiska information som behövs för att driva verksamheten
- Göra avstämningar i samband med bokslut
- Rapportera finansiell projektinformation till finansiär
- Fungera som ett stöd till avdelningschef och projektledare i ekonomiska frågor
- Utveckla och förbättra ekonomiprocesserna

Kvalifikationer
För att trivas i denna roll bör du vara noggrann och effektiv, ha en analytisk förmåga samt ett väl utvecklat siffersinne. Vidare bör du också drivas av att ta stort eget ansvar för dina arbetsuppgifter och ha förmågan att hantera flera processer samtidigt.

Du har högskoleexamen som civilekonom eller motsvarande samt minst tre års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete med dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat med budget, bokslut, prognos, redovisning och uppföljning. Du bör ha goda kunskaper i Excel men även vana av att arbeta i olika ekonomiadministrativa system som tex Hypergene och Raindance.

Det är viktigt att du har förmåga att kommunicera ekonomi på alla nivåer inom verksamheten. Då vi arbetar i en internationell miljö krävs det att du är van vid att kommunicera både muntligt och skriftligt på såväl svenska som engelska.

Det är också starkt meriterande om du har erfarenhet av projektredovisning, gärna redovisning av EU-projekt.

Du är utåtriktad, framåt och tar egna initiativ. Du har förmågan att tänka analytiskt och strategiskt.

Vi erbjuder dig en varierad tjänst med ambitiösa och trevliga kollegor samt ett arbetsklimat som är positivt, nytänkande och framåtsträvande.

Anställningsform
Tillsvidareanställning på heltid.

Chalmers arbetar aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare. Jämställdhet och mångfald är viktiga grunder för all verksamhet på Chalmers.

Ansökningsförfarande
Ansökan ska vara märkt med Namn, Ref 20210342 och dokumenten sparas som PDF-filer enligt nedan:

CV

Personligt brev
• 1-2 sidor

Övrigt (valfritt)
• Eventuella intyg, betyg etc. Referenser lämnas vid en eventuell intervju.

Sista ansökningsdag: 15 augusti (vi behandlar ansökningar efter sista ansökningstid pga. semester, vi kommer också besvara ev. frågor när vi är åter vecka 33)

Chalmers tillämpar provanställning i den här rekryteringen.

Vid frågor, vänligen kontakta
Maria Elmquist, tf administrativ chef, maria.elmquist@chalmers.se

Emilia Runge, institutionsekonom, emilia.runge@chalmers.se

*** Chalmers undanber sig alla erbjudanden om ytterligare jobbannonsering eller rekryteringsstöd i samband med denna rekrytering. ***
 



Chalmers vision är att aktivt medverka till en hållbar framtid. Vår forskning och utbildning inom teknik, naturvetenskap, arkitektur och sjöfart bedrivs i nära kontakt med omvärlden. Strategin för att nå vetenskaplig excellens förverkligas inom sex styrkeområden; Energi, Hälsa och teknik, Informations- och kommunikationsteknik, Materialvetenskap, Produktion och Transport. De grundläggande vetenskaperna utgör basen och hållbarhet, innovation och entreprenörskap är viktiga drivkrafter. Chalmers har omkring 11 000 studenter och 3000 anställda. Utveckling och förnyelse har präglat Chalmers ända sen starten 1829, helt enligt grundaren William Chalmers motto: Avancez!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Chalmers Tekniska Högskola AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 juli 2021
  • Ansök senast: 15 augusti 2021

Besöksadress

412 96 Göteborg 41296 Göteborg
None

Postadress

Chalmersplatsen 4
Göteborg, 41296

Liknande jobb


5 november 2024

Redovisningsspecialist

Redovisningsspecialist

5 november 2024