OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du ekonom och har erfarenhet av både fond- och värdepappersadministration? Vill du arbeta brett med alla delar inom back office och värdepappersadministration, då är detta ett jobb för dig! Kammarkollegiet erbjuder dig en möjlighet att arbeta med hög grad av eget ansvar tillsammans med andra kompetenta medarbetare för att uppnå kollegiets mål.
Kammarkollegiets avdelning för kapitalförvaltning förvaltar kapital och utför ekonomiadministrativa tjänster åt ca 400 stiftelser och fonder inom det statliga och kyrkliga området. Avdelningen har i dagsläget ca 40 medarbetare.
Sektionen för Värdepappersadministration har idag sju medarbetare och ansvarar för värdepappersadministration, säkerhetshantering, redovisning i SimCorp Dimension, prisdata, instrumentdata, värdering och prissättning av diskretionära portföljer och fondportföljer, andelsadministration, hantering av affärshändelser samt rapportering till kunder.
Du kommer att ha placering på vårt nya och välkomnande kontor i Gamla stan, Stockholm, där vi arbetar flexibelt både på kontoret och med möjlighet till distansarbete.
Arbetsbeskrivning
Du kommer bland annat att arbeta med:
• Avveckla värdepappersaffärer
• Corporate actions
• Värdera och prissätta portföljer
• Fondadministration
• Säkerhetshantering
• Intern och extern rapportering
• Informera och stödja avdelningens redovisningsekonomer
• Samarbeta nära sektionen för tillgångsförvaltning
Är du vår framtida kollega?
Vi söker dig som har:
• Akademisk utbildning inom ekonomi med inriktning mot finans eller redovisning, alternativt motsvarande kunskaper som vi bedömer relevanta, förvärvade på annat sätt.
• Erfarenhet av fond- och värdepappersadministration
• Erfarenhet av att bevaka samt administrera svenska och utländska corporate actions
• Erfarenhet av affärsavveckling
• God förståelse för de finansiella marknaderna och värdepappershandel
Det är meriterande om du även har:
• Erfarenhet av att arbeta i SimCorp Dimension
• Erfarenhet av värdering och prissättning av portföljer
• Erfarenhet av säkerhetshantering
• Erfarenhet av finansiell redovisning
I denna roll är det viktigt att du har god samarbetsförmåga och innehar en hög grad av servicevilja gentemot interna och externa intressenter. Du tycker det är kul med nya och utmanande arbetsuppgifter och utvecklar gärna befintliga rutiner och processer. Som person är du mycket noggrann, kvalitetsmedveten, stresstålig och van att leverera mot fasta deadlines. Du är flexibel och tar ansvar för dina uppgifter samt har ett strukturerat arbetssätt. Det är viktigt att du trivs med att arbeta i grupp men även kan arbeta självständigt med eget ansvar. Du kommunicerar obehindrat på svenska och engelska i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper eftersom avdelningen präglas av engagemang, laganda och prestigelöshet.
Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter den tillför verksamheten. Vi sätter kompetensen i fokus och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk och social tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning och ålder.
Mer information och ansökan
Tillträde snarast enligt överenskommelse. Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobb, inklusive CV och personligt brev. Ansök gärna så snart som möjligt men senast den 13 mars 2023.
Kontaktpersoner
Om har frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Katarina Engström, chef Värdepappersadministration, på telefon 070-434 20 24.
Fackliga ombud är Karin Edstrand, SACO-S, telefon 08-700 08 48 och Lisa Ericsson, ST, telefon 08-700 06 40.
Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Läs mer på www.kammarkollegiet.se
Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26