Ekonom till Värdepappersadministration på Kapitalförvaltningen

Ekonom till Värdepappersadministration på Kapitalförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Är du ekonom och har erfarenhet av både fond- och värdepappersadministration? Vill du arbeta brett med alla delar inom back office och värdepappersadministration, då är detta ett jobb för dig! Kammarkollegiet erbjuder dig en möjlighet att arbeta med hög grad av eget ansvar tillsammans med andra kompetenta medarbetare för att uppnå kollegiets mål.

Kammarkollegiets avdelning för kapitalförvaltning förvaltar kapital och utför ekonomiadministrativa tjänster åt ca 400 stiftelser och fonder inom det statliga och kyrkliga området. Avdelningen har i dagsläget ca 40 medarbetare.

Sektionen för Värdepappersadministration har idag sju medarbetare och ansvarar för värdepappersadministration, säkerhetshantering, redovisning i SimCorp Dimension, värdering och prissättning av diskretionära portföljer och fondportföljer, andelsadministration, hantering av affärshändelser samt rapportering till kunder.

Du kommer att ha placering på vårt välkomnande kontor i Gamla stan, Stockholm, där vi arbetar flexibelt både på kontoret och med möjlighet till distansarbete.

Arbetsbeskrivning 
Du kommer bland annat att arbeta med:


• Avveckla värdepappersaffärer
• Avstämningar av konton och innehav
• Administrativ hantering av alternativa investeringar.
• Hantering av svenska och utländska bolagshändelser
• Navsättning och fondadministration
• Säkerhetshantering för repor, FX och derivat
• Intern och extern rapportering på månadsbasis
• Informera och stödja avdelningens redovisningsekonomer
• Samarbeta nära enheten för tillgångsförvaltning

Är du vår nya kollega? 
Vi söker dig som har:


• Akademisk utbildning inom ekonomi, alternativt motsvarande kunskaper som vi bedömer relevanta, förvärvade på annat sätt.
• Erfarenhet av fond- och värdepappersadministration.
• Erfarenhet av affärsavveckling
• God förståelse för de finansiella marknaderna och värdepappershandel

Det är meriterande om du har: 


• Erfarenhet av att arbeta i SimCorp Dimension
• Erfarenhet av värdering och prissättning av portföljer
• Erfarenhet av att bevaka samt administrera bolagshändelser
• Erfarenhet av säkerhetshantering
• Erfarenhet av finansiell redovisning

Personliga egenskaper
Som person är du mycket noggrann, kvalitetsmedveten, stresstålig och van att leverera mot fasta deadlines. För att lyckas och trivas i denna roll är viktigt att du trivs med att arbeta i grupp men även kan arbeta självständigt med eget ansvar. Du är flexibel och tar ansvar för dina uppgifter samt har ett strukturerat arbetssätt. Du har god samarbetsförmåga och innehar en hög grad av servicevilja gentemot interna och externa intressenter. Du tycker det är kul med nya och utmanande arbetsuppgifter och utvecklar gärna befintliga rutiner och processer både genom att ta egna initiativ och att delta i olika projekt. Du kommunicerar obehindrat på svenska och engelska i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper eftersom avdelningen präglas av engagemang, laganda och prestigelöshet.

Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter den tillför verksamheten. Vi sätter kompetensen i fokus och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk och social tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning och ålder.

Mer information och ansökan
Tillträde snarast enligt överenskommelse. Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.

I denna rekrytering vill vi att du bifogar ett CV men inget personligt brev. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss i stället av urvalsfrågor i vårt rekryteringssystem. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen.

Välkommen med din ansökan senast den 6 oktober 2024.

Kontaktpersoner 
Katarina Engström, chef Värdepappersadministration, katarina.engstrom@kammarkollegiet.se eller telefon 070-434 20 24.

Karin Edstrand, SACO-S, karin.edstrand@kammarkollegiet.se
Lisa Ericsson, ST, lisa.ericson@arvsfonden.se

Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta victoria.karlsson.wigren@kammarkollegiet.se

Övrigt 
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även Allmänna arvsfonden och Den offentliga omställningsorganisationen finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 350 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm, Karlstad och Härnösand.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kammarkollegiet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 september 2024
  • Ansök senast: 6 oktober 2024

Besöksadress

Birger Jarlsgatan 16 10315 STOCKHOLM
None

Postadress

Box 2218
Stockholm, 10315

Liknande jobb


Personalplanerare

Personalplanerare

14 november 2024

13 november 2024

11 november 2024