Ekonom vid social- och arbetsmarknadsförvaltningen

Ekonom vid social- och arbetsmarknadsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Du har öga för detaljer. Och kan se helheten. Precis som vi.

Här inom avdelningen stöd och utveckling stöttar vi förvaltningens verksamheter med bland annat administration, ekonomi, verksamhetssystem, utredningar, juridik samt upphandlings- och kvalitetsfrågor. Vi ansvarar även för budget- och skuldrådgivning och anhörigstöd. 

Som ekonom kommer du ansvara för förvaltningens ekonomiska redovisning löpande och vid tertialer och årsbokslut. Du kommer att samordna ekonomiadministrationen som är placerad inom enheten för administrativt stöd och förebyggande arbete. Du är underställd enhetschef och har ett nära samarbete med förvaltningens ekonomicontroller. 

Dina arbetsuppgifter är bland annat övergripande kontoavstämningar, månatliga uppbokningar, rekvirering av medel från andra myndigheter, viss löpande bokföring och fakturahantering, månatliga uppföljningar och avstämningar av balanskonton, räkenskapssammandrag, kontoplan, attestbehörigheter, momsåtersökningar, avstämning av handkassor, hantering av verksamhetens anläggningsregister, framtagande och säkerställande av rutiner för ekonomiadministrationen samt att ge ekonomiassistenterna stöd i det dagliga arbetet. Du utbildar och stöttar chefer och medarbetare inom arbetsområdet och bistår controller i budget- och prognosarbetet. 

Vi vill att du har utbildning med ekonomisk inriktning från högskola, universitet, yrkeshögskola eller annan som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Du har yrkeserfarenhet från ekonomisk redovisning och är van vid arbete i ekonomiska system, till exempel Raindance. Du är van användare av framför allt Excel men också Officepaketet i övrigt. Då du kommer att samordna ekonomiadministrationen är det positivt om du har tidigare ledarerfarenhet i någon form. Det är viktigt att du kan förklara ekonomiska termer på ett begripligt sätt för de du samarbetar med och att du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift. 

Du passar i rollen om du är lyhörd, prestigelös och har lätt för att samarbeta med kollegor inom olika kompetensområden. Viktiga egenskaper i rollen är god analytisk förmåga samt vana att hantera och prioritera bland flera uppgifter samtidigt. Ett stort mått av ansvarstagande tillsammans med ett strukturerat arbetssätt är förutsättningar för att klara rollen. Du är utvecklingsinriktad och flexibel, med en förmåga att tillämpa relevanta regelverk och hantera olika verksamhetssystem. Du behöver också vara öppen och nyfiken eftersom staden genomför en stor omorganisation där sex förvaltningar från och med årsskiftet blir en samlad, med fem sektorer. Nuvarande social- och arbetsmarknadsförvaltningen kommer att gå samman med äldreförvaltningen i en sektor. 

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. 

Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Ansök senast den 5 december. Intervjuer kan komma att ske innan ansökningstiden är slut. Vi tar inte emot ansökningar via e-post, brev eller telefon.

Välkommen med din ansökan!

 

Vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sundbybergs stad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 november 2021
  • Ansök senast: 5 december 2021

Liknande jobb


Ekonom till valnämndens kansli

Ekonom till valnämndens kansli

20 november 2024

Accounting  Specialist / SAP experienced ++

Accounting Specialist / SAP experienced ++

18 november 2024

Ekonom

Ekonom

18 november 2024

Ekonom till ekonomiavdelningen

18 november 2024