OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Laxå kommun
Laxå kommun är en liten kommun i södra Närke som satsar inför framtiden. Medvetna satsningar görs för att stärka kommunen inom näringsliv, arbetsmarknad samt boende med kvalitet.
Laxå kommun ligger strategiskt mellan Stockholm, Göteborg och Oslo. Kommunen består av de mindre orterna Finnerödja, Hasselfors, Röfors och Tived samt huvudorten Laxå. Genom centralorten Laxå passerar E20 och utmed detta område erbjuder kommunen tomtmark med mycket bra skyltläge. Idag är det ett aktivt område för handel, industri och serviceföretag.
Laxå var förr en järnvägsknut av dignitet och idag märks det på de goda tågförbindelserna vi har till framför allt Stockholm och Göteborg men också till Hallsberg, Kumla och Örebro. Inom hela Laxå kommun har vi mycket fin och vacker natur med riktigt stora skogar och många fina sjöar. I kommunen finns Tivedens Nationalpark som varje år har cirka 100 000 besökare.
Arbetsplatsbeskrivning
Ekonomi- och kvalitetsenheten leder och vidareutvecklar ekonomi och kvalitetsutvecklingen för kommunen. Vi bistår förvaltningar, nämnder och styrelser med ett kvalificerat ekonomi- och administrativt arbete.
Ekonomi- och kvalitetsenheten är en organisation i utveckling. Vi har under de senaste åren infört bl.a. verktygen Stratsys och Budget & Prognos, vilka inom kort kommer implementeras i kommunens ekonomisystem. Verktygen integreras också väl med kommunens styrning och styrmodell.
Som medarbetare hos oss erbjuds du kontinuerlig kompetensutveckling och friskvårdsmöjligheter.
Arbetsuppgifter
Som ekonom/controller ingår du i en grupp som stödjer nämnder/förvaltningar i budget- och uppföljningsprocessen, med utredningar och beredning av ärenden etc. Din uppgift blir också att leda, driva och samordna utveckling inom ekonomi- och kvalitetsområdet.
I första hand arbetar du mot Barn- och utbildningsnämnden och Kommunstyrelsens verksamheter. Som stöd till dessa verksamheter kommer du att delta i utvecklingsarbeten inom olika nätverksgrupper samt fungera som kontaktperson mot bl.a. representanter från näringslivet.
Kvalifikationer
Du är utbildad civilekonom, gärna med inriktning mot redovisning, eller har liknande utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. Vi ser gärna att du har erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete inom offentlig förvaltning. Du har givetvis god kunskap i MS Office, främst Excel.
För att trivas i rollen är du noggrann och mån om att det du levererar håller hög kvalitet. Du har en utvecklingsinriktad inställning till ditt arbete och hanterar dina uppgifter med ett helhetsperspektiv och ett sinne för detaljer. Du anpassar dig lätt till nya omständigheter och kan fokusera på rätt frågor. Det är viktigt att du har en god kommunikativ förmåga eftersom du kommer samverka både internt och externt.
Varmt välkommen med din ansökan!