OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Brinner du för ekonomi och utveckling? Är du kunnig inom redovisning och uppföljning? Då är den här tjänsten något för dig!
Vi söker nu en ekonom/controller till kommunledningsförvaltningens ekonomienhet.
Ekonomifunktionen består av nio medarbetare som finns på kommunledningsförvaltningens kontor på Kungsgatan 30 (Uroxen) i Kristinehamn. Vi utgör kommunstyrelsens stab i ekonomifrågor. Vi leder och samordnar kommunens strategiska ekonomistyrnings- och uppföljningsarbete. Det innebär att vi stöttar kommunens övriga verksamheter med budget, uppföljning, redovisning och ekonomiska analyser.
Kommunledningsförvaltningen består av cirka 110 medarbetare inom områdena administration, digitalisering, ekonomi, kansli, kommunikation, personal och planering.
ARBETSUPPGIFTER
Som ekonom innebär ditt uppdrag för närvarande att stödja chefer och verksamheter med att ta fram budgetunderlag, göra löpande uppföljningar, prognoser och analyser. I tjänsten ingår bland annat att vara förvaltningsekonom mot miljö- och byggnadsnämnden, kulturnämnden och digitaliseringsavdelningen. Du kommer också att vara ansvarig för vissa kommunövergripande projekt, exempelvis redovisning av leasing.
Du tar fram underlag till delårs- och årsbokslut, ekonomisk statistik och annan ekonomisk uppföljning samt håller interna utbildningar kring ekonomi för kommunens verksamheter.
Du bidrar till att utveckla kommunens ekonomirutiner och processer och vi har ett nära samarbete med kommunens olika verksamheter. Din kunskap, erfarenhet och engagemang ett viktigt bidrag till verksamheternas och kommunens utveckling.
Vi arbetar i ekonomisystemet Raindance.
KVALIFIKATIONER
Du bör ha minst treårig högskoleutbildning inom ekonomi eller motsvarande arbete som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du behöver ha minst tre års erfarenhet av liknande jobb och det är meriterande om du dessutom har erfarenhet från arbete inom offentlig förvaltning.
Du är duktig på analyser och uppföljningsfrågor och du känner det som en naturlig del i din roll att vara ett stöd till chefer och medarbetare såväl inom förvaltningen som i andra förvaltningar. Du är pedagogisk och har en god kommunikationsförmåga i både tal och skrift samt känner dig bekväm att tala för större grupper, så som till exempel ledningsgrupp och nämnd.
Goda kunskaper inom koncernredovisning är meriterande. Du har stor digital vana och gillar att arbeta i verksamhetssystem, särskilt Excel. Vi ser det som meriterande om du har intresse och erfarenhet av investeringsredovisning samt anläggningsregister.
Du håller dig uppdaterad inom ekonomiområdet och din nyfikenhet och engagemang är ett viktigt driv i ditt arbete.
Kommunens värdegrund bygger på ansvarstagande, kompetens och delaktighet. Du är engagerad, noggrann, prestigelös, strukturerad, ansvarstagande och har förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp. Du bidrar aktivt till ekonomiavdelningens utvecklingsarbete och goda arbetsmiljö. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Kristinehamns kommun är en arbetsplats med många medarbetare, som i sin tur genom arbete inom olika verksamheter möter många av kommunens invånare.
Vi arbetar för ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och kommunikation. Våra ledord för medarbetarskap är delaktighet, ansvarstagande och kompetens vilket vi tror bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö som ger kraft, energi samt arbetsglädje på jobbet.
Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.